Z druhé ruky: Isuzu Piazza – zapomenutý samurai
Prozatím jsme vám v sérii článků o zajímavých nabídkách internetových serverů přinesli sice kouzelné, avšak raritní přestavby různých aut ukrytých v daleké Americe na osmiválce. Často tyto vozy stály značný obnos peněz a nebyly ničím, o čem by mohl běžný Čech reálně uvažovat. Tentokrát to však bude možná trochu jiné, přestože Isuzu Piazza zní v Česku stejně domácky jako maďarské pojmenování pro škrabku na brambory. Tohle coupé z 80. let je totiž k dispozici rovněž u nás, a to za rozumnou cenu.
Nevěříte? Jedna Piazza první generace z posledního roku výroby je nyní na prodej v Poděbradech za zajímavou cenu 39 000 kč, přičemž se jedná rovnou o nejsilnější verzi s dvoulitrovým turbomotorem. Druhá generace tohoto vozu se vyráběla pouhé dva roky a měla přední náhon, popřípadě u nejlepší verze pohon všech kol v kombinaci s přeplňovanou šestnáctistovkou. Zpět však ke generaci první, jež může oslovit mnoho nadšenců do levných japonských coupé. Čím by si je mohla získat?
Rozhodně svou klasickou koncepcí s motorem vpředu a pohonem zadních kol. O schopnosti jezdit driftem nepochybujte. Mnoho lidí jistě zaujme také motorem. Dvoulitr s turbem poskytuje zajímavých 180 koní a 251Nm točivého momentu, což jsou hodnoty, díky kterým se 1250kg vážící coupé ze země vycházejícího slunce dokáže po cestách pohybovat příjemně svižně. V nabídce však byly rovněž slabší čtyřválce s výkonem od 110 do 150ti koní. Minimálně co se týče zrychlení byla Piazza plně srovnatelná s konkurenty své doby jako bylo například Mitsubishi Starion.
Další zajímavá věc na tomto Isuzu je jeho design. Navrhl jej Ital Giorgetto Giugiaro a příď se mírně podobá dalšímu z jeho výtvorů – De Loreanu DMC-12. Mnozí v pohledu čelních světel vidí i jiná auta, kupříkladu Toyotu AE-86 nebo dokonce Aston Martin Lagonda druhé generace, přesto se však nedá říci, že by Piazza vypadala jako laciná kopie. A to je dosti s podivem, protože i záď se jakoby nechala inspirovat jedním ze svých sportovních kolegů, tentokrát předfaceliftovým Porschem 928.
Ovladatelnost auta byla nejdříve hodnocena jako velmi slabá, na vině byla mimo jiné i jednoduchá tuhá zadní náprava. Snaha o vyřešení problému však způsobila zajímavé změny. Isuzu pověřilo svou spojeneckou firmu Lotus, aby se její technici na podvozek Piazzy podívali detailněji a něco s ním udělali. Vznikla tak daleko lépe jezdící verze “Handling by Lotus” (ovladatelnost od Lotusu), která se objevila v roce 1987 a od ostatních Piazz ji poznáte díky pozměněnému interiéru i exteriéru, nebo třeba malinkému nápisu na boční liště. Červený kousek, který je u nás na prodej, do této edice rovněž patří.
Je možná trochu škoda, že ačkoliv známe mnoho japonských coupé, Isuzu Piazza zůstává pro většinu lidí záhadným a exotickým povozem. Přesto stojí za to se o něj zajímat, už jen kvůli docela silnému turbomotoru, pohonu zadních kol a podvozku od Lotusu. Příjemným bonusem je pak nízká cena a skutečnost, že druhé na cestách jen tak nepotkáte.
.« Toyota Yaris B-Spec Club Racer Koncept Chevrolet Camaro COPO na veletrhu SEMA [video] »