TEST ojetiny Audi A3 Sportback g-tron – I v bazarech naleznete vůz na alternativní palivo
Automobil na alternativní palivo už nemusí být pouze nová koupě nebo drahá záležitost, dokonce si můžete vybírat i z prémiových značek. Důvod je jednoduchý – auta spalující stlačený zemní plyn, tedy CNG, se totiž pomalu dostávají i na trh ojetin. To znamená, že na ně narazíte i v bazarech. Pokud netrváte na vyloženě prémiové značce, můžete se spokojit s Octávií nebo Golfem, já si do testu vybral Audi A3 g-tron, které je četně zastoupeno v bazaru AAA Auto, potažmo Mototechna.
Použitá technika u Audi A3 je shodná s koncernovými sourozenci Octavii G-Tec, Golfem CNG a také Leonem TGI. Pod kapotou nalezneme bivalentní motor 1.4 TFSI, který navzdory optimalizaci motoru pro spalování zemního plynu, dosahuje stejných výkonových parametrů i při provozu na benzin. Motor je vyladěn na nejvyšší výkon 81 kW (110 k) při 4800 až 6000 min-1 a maximální točivý moment 200 N.m při 1500 až 3500 min-1. Pětidveřové kompaktní Audi díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 197 km/h. Používání zemního plynu si vyžádalo změny především u hlavy válců, systému přeplňování, vstřikovací soustavy a katalyzátoru.
Palivo do motoru dodávají celkem tři nádrže, konkrétně dvě plynové a jedna benzínová. Plynové nádrže mají dohromady objem 97 litrů a pojmou 15 kilogramů stlačeného zemního plynu. Benzínová nádrž mimochodem pojme 50 litrů Naturalu a celá tato soustava tří nádrží funguje tak, že pokud je v jedné z nádrží k dispozici nějaké CNG, auto Vám nedovolí jet na benzín. Motor přepne spalování na benzín pouze v případě, kdy v nádrži s CNG nezbývá naprosto nic. Ve výsledku tak A3 g-tron slibuje velmi slušný teoretický dojezd, a to až 1 330 km! Průměrná spotřeba zemního plynu činí průměrně 3,3 kg na 100 km. Tomu odpovídají emise CO2 88 až 92 g/km. Při provozu na benzin vystačí úsporný a přesto výkonný čtyřválec s pouhými 5,0 až 5,2 l/100 km (115 až 120 g CO2/km). Při aktuální průměrné ceně CNG 26,00 Kč/kg vycházejí náklady na palivo ve výši 0,83 až 0,86 Kč/km.
Výhoda CNG spočívá v bravurní kultivovanosti motoru. Při volnoběžných otáčkách o chodu agregátu nebudete mít ani ponětí. Neprodokuje absolutně žádné vibrace a sametový chod navíc skvěle tlumí výborné odhlučnění. Motor se tedy v kabině ozve až při polechtání plynového pedálu.
Jak to tak již v naší redakci bývá, i g-tron musel nejdříve absolvovat povinnou 300 km trasu po dálnici. Motor v žádném případě netrpěl nedostatkem dynamiky a bez problému svižně zrychloval až do rychlosti 175 km/h. Při předpisové rychlosti se spotřeba ustálí na 4,3 kg/100km a ujet byste na CNG měli zhruba 350 kilometrů. A to je další podstatná výhoda oproti LPG. Vozy na LPG, při provozu na plyn, mají (v přepočtu z kg) cca o litr větší spotřebu, než na benzín. V případě CNG je však spotřeba na plyn nižší a úspora mnohem znatelnější.
Ač má motor relativně skromných 81 kW, s A3 hýbe velmi obstojně. Při potřebách svižné jízdy bohatě postačí využívat maximální točivý moment 200 Nm. Tato hodnota je dostupná již od 1500 otáček a zůstane stejná ještě dalších 2000 otáček. Při využívání tohoto spektra bude mít motor dostatek síly na většinu situací. Při potřebě velmi akutního předjíždění už je ale dobré využít výkon 110 koní. Na maloobjemový turbomotor jsou reakce na plyn velmi dobré, i když s malým “turboefektem” je potřeba vždy počítat. Prodleva turba není v zásadě tak vysoká a o žádnou propastnou díru se nejedná. Motoru se ale chce do otáček, a i když maximální výkon je k dispozici v 4800 otáčkách, točit jej má smysl i do mety 6000 ot./min. Chuť po otáčkách by však ze strany agregátu byla.
Pokud však necháte nastavení motoru pro komfortní jízdu, počítejte spíše s mdlejším projevem, motor ožívá až se sportovním režimem. Rozdíl mezi reakcemi motoru v provozu na CNG oproti benzínu existuje, ale je poměrně decentní. Každopádně při jízdě na plyn je auto mírně ospalejší a reaguje později na plynový pedál. Není to však nic dramatického.
Samotné převodové poměry jsou stanoveny na ideální kompromis mezi městským provozem a okreskovou (či dálniční) jízdou. Ve městě při tachometrových 55 km/h není problém jet na pátý převodový stupeň a o dalších 10 km/h řadit už rovnou šestku.
Co se zbytku vozu týče, je to klasické Audi A3 a odlišuje se jen v dekorech prazích a lišty g-tron před spolujezdcem. Audi A3 navíc patří mezi nejhezčí auta ve své třídě a v testované rudé barvě to jen podtrhuje. Vzhled dále vylepšují příplatková LED světla, která svítí fantasticky a mají velmi efektní grafiku.
Kromě venkovního designu umí Audi i interiér, kterému se dá máloco vytknout. Líbí se mi jednoduchost, skvělá ergonomie a prvotřídní zpracování všech materiálů. Už jen kruhové výdechy ventilace, kde se intenzita volí otočným chromovým lemováním, hovoří za mnohé.
Pochválit musím řadící páku s typickou kulatou hlavicí. Je radost s ní pracovat, navíc chodí velmi přesně a klade příjemný odpor v krátkých dráhách. Sportovní sedadla pak nabídnou pořádnou boční oporu a adekvátní komfort, navíc mají velmi hezké provedení.
Audi pro model g-tron použilo jednoduchou zadní nápravu, kvůli zástavbě nádrží a zkrácen byl i výfukový systém, který končí před zadní nápravou a je vyveden na řidičovu stranu. Běžný řidič rozdíl v použité zadní nápravě nepozná a nezaznamenal jsem ani zvýšený hluk od podvozku. Jízdní komfort zůstává stále velmi dobrý, až nadprůměrný. Zejména na menších kolech, jako měla tato bazarovka, je pak radost s autem cestovat po naší zemi. Mezi hatchbacky se rozhodně jedná o jedno z nejpohodlnějších vozidel.
A jak to vychází cenově? Testované auto bylo z roku 2016 a mělo najeto necelých 20.000 km. Tomu samozřejmě odpovídal i stav, jednalo se o zánovní vůz, takže nenesl žádné výrazné známky používání. Bazar za něj chtěl 460.000 korun a určitě by se našel prostor pro slevu. To je za téměř nové prémiové auto, kde kilometr cesty vychází pod jednu korunu dost slušná nabídka.
Platí tak, že A3 g-tron je velmi příjemné auto, které umí jezdit komfortně a zároveň se nezalekne ani sportovnější jízdy. Řízení je strmé a auto na něj reaguje velmi rychle, navíc je i příjemně tuhé. Když to řeknu velmi lidově, s A3 se mi jezdilo skvěle, cítil jsem se v ní moc dobře a jízdní vlastnosti se mi líbily. Vše umocňuje i elegantně jednoduchý interiér a nízký posaz za volantem. Co se úspory týče, ta je neoddiskutovatelná a je už jen na Vašich potřebách a nájezdu, zda-li se pro tento pohon rozhodnete. Doporučit auto s klidným svědomím můžu, je totiž moc dobré.
Za propůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto.
.
« Volkswagen California XXL na základě Crafteru je ideální “karavan” BMW láká na novou Z4 a M5. Roadster vyvíjený s Toyotou se ukáže už zítra! »