TEST Opel Insignia Turbo D – Vkusný gentleman
Bez loga Opel na přední kapotě by mnozí z vás nejspíš váhali, o jakou značku se jedná. Ano, Opel se vyznamenal a vytáhl z rukávu druhou generaci Insignie. V lepším kabátu, s větším prostorem a schopnějšími jízdními vlastnostmi. Tím vším a mnohem víc může konečně konkurovat jak novému Superbu, tak především Passatu. Insignia totiž umí nabídnout prvky, které Škoda zatím nenabízí a není jich málo.
Na první pohled však zaujme především vzhled, který se jednoznačně povedl a myslím si, že ve třídě neexistuje mnoho atraktivnějších vozů, pokud vůbec. Opelu se podařilo nové Insignii vtisknout dynamické a přitom elegantní tvary, které dávají vzpomenout na éru poctivých lehkonohých sportovních sedanů. A svědčí o tom i reakce okolí, za autem se otáčel opravdu každý. Zklamáni nebudete ani po nasednutí dovnitř.
Co se týče pohodlí, uvnitř Insignie není nouze o prvky, které vám dopomohou k pocitu spokojenosti. Například úložných prostorů je zde požehnaně. Kam se podíváte, tam si něco odložíte. Mobil, brýle, klíče, pití, svačinu, pro to vše najdete ideální umístění na dobře dostupných místech. Insignia však láká na množství technické výbavy, a tak nechybí digitální přístrojový štít, který umí zobrazit veškeré myslitelné údaje a také velký display informačního systému. Ten má povedenou grafiku, jednoduché menu a svižnou odezvu. Zmínit musím i head-up display, který může plně konkurovat prémiovým autům a je na srovnatelné úrovni jako ten v BMW. Umí zobrazit navigaci, jízdní údaje a třeba audio prvky. Potěší však zejména povedenou barevnou grafikou a hladkým promítáním. Líbil se mi nízký posez a přímo skvělá sedadla s vynikajícím bočním vedením a pohodlnou výplní.
Nechybí ani spoustu bezpečnostní výbavy jako hlídaní slepých úhlů, adaptivní tempomat, aktivní držení v jízdních pruzích, čtení dopravních značek a nebo hlídání chodců – v těch nejlepších vozech vám chodce označí barevně na displeji, v Insignii je prozatím znatelný zvukový a vizuální ukazatel na head-up display. Pokud jedete do zatáčky a chodec jde po chodníku, stane se, že vozidlo začne hlasitě hlásit, ať si dáte pozor na chodce a vy než zjistíte, že je vlastně v bezpečí chodníku, tak máte srdce v krku a bojíte se, že už je pod koly. Možná by tedy nevadila lepší kalibrace systému.
Celý interiér, jeho tvar a design pak působí výborně. Opel se snažil vymanit běžné šedi a konzervativnosti zavedené konkurence a opravdu to zabralo. Pojetí interiéru je lákavé, svěží a moderní. Líbila se mi i kvalita zpracování nebo slícování jednotlivých dílů k sobě. Výtku mám jen povrzávání kdesi v hloubi palubní desky při rozjezdech. Věřím, že benzínová varianta to dělat nebude.
Chloubou pak jednoznačně jsou chytré Full LED světlomety IntelliLux, které mají v každé lampě 16 samostatných segmentů a při zapnutých dálkových světlech vypínají pouze ty, které by oslňovaly. Nechybí ani inteligentní přisvicování do zatáček a v praxi fungují opravdu fantasticky. Zaujme také možnost podvozku a adaptivními tlumiči FlexRide – i tady si technici dali záležet a jednotlivé režimy nastavili tak, že rozdíl je opravdu citelný. Režim Tour promění Insignii v soukromou jachtu, která pluje krajinou a příjemně se pohupuje. Není to ale nepříjemná plavnost, pořád je jistá. Režim Sport pak citelně přitvrdí a minimalizuje náklony karoserie. Pochvalu zaslouží odhlučnění podvozku a izolace od rázů. Přes nerovnosti se tak nová Insignia dostává bez jakéhokoli ruchu.
Veškerý komfort doladí vyhovující chod šestistupňového manuálu, který má o něco delší dráhy, ale tady řece jenom nejde o sportovní záležitost. Práce se spojkou je intuitivní a i při prvním rozjezdu rozpoznáte, kde a jak přesně zabírá.
Pod označením Turbo D rozumějte klasickou motorizaci 2.0 CDTI, tedy zlatá střední cesta, která je dostatečně dynamická, nadmíru úsporná a oblíbená mnoha zákazníky. Akcelerace na stovku zabere 8,3 sekundy a vůz se zastaví až na čísle 223 km/h. Nutno podotknou, že váha 1507 kg není pořád nejmenší, ale oproti minulé generaci je to citelné zlepšení. Nová generace je přitom větší – v provedení liftback dorostla k 4,9 metru a za pětadvacet tisíc příplatku je téměř pětimetrové kombi, které velikostí dokonce překonává Volvo V90 oficiálně patřící o třídu výš.
Výkon motoru 125kW/170k je tedy přesně akorát a rozhodně se nejedná o žádného sprintera. Jako celek je však jednotka s autem skvěle sladěna a plně dostačující. Potěší zejména spotřeba, která málokdy přesáhne 6 litrů a to i ve městě. Dojezd na plnou 63 litrovou nádrž přesahuje 1000 kilometrů.
A jak je na tom v zatáčkách? Nižší váha společně se širším rozchodem a nižší světlou výškou proměnila novou Insignii ve slušně agilní stroj. Do zatáček sice trochu zaklekne, ale velmi ochotně vykrouží oblouk. Silnice se drží slušně, má dostatek trakce a při překročení limitu gripu přichází decentní nedotáčivost. Potěšilo mě, jak svižně se s tímto autem dá jet a s jakou chutí se vrhá do oblouku. Oproti předchozí generaci je to obrovský progres a vůz je pocitově velmi lehký. Dobré je i samotné řízení, které má příjemnou strmost a na dnešní dobu i slušný odpor chodu.
Nová Insignia je tak jednoznačně nejlepší Opel současnosti a nabízí spoustu technologických prvků, které u mainstreamové konkurence budete hledat těžko. Není tak řidičská jako Mazda 6, ale za to je rozhodně dospělejší a lépe fungující jako exekutivní velký liftback nebo kombi. Vlastně by se jí měli hlavní konkurenti opravdu bát, nabízí totiž opravdu prémiovou výbavu, výborné zpracování a skvěle univerzální jízdní projev.
Plusy
- Atraktivní design
– Bohatá a pokroková výbava
– Povedený a kvalitní interiér
– Nízký posaz a skvělá sedadla
– Výkon světlometů
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Řízení
– Odhlučnění
– Spotřeba
– Informační systém
Mínusy
- Občasné vibrace v palubní desce
– Přecitlivělost systému hlídající srážku s chodci
– Hrubší chod motoru
« BMW hodlá nabídnout ke každému modelu také verzi E. Audi SQ7 TDI na Ringu drtí všechny! »