TEST Land Rover Discovery TDV6 – Král třídy SUV
Možná si říkáte, že je nadpis troufalý, jenže není a platí bezezbytku. Vozy značky Land Rover totiž opravdu dělají vše o řádný kus lépe než běžná SUV. Je to dáno jednak tím, že tento výrobce produkuje pouze vozy této kategorie od svého vzniku a také tím, že se v rámci módy nevzdává podstatných věcí. S aktuálními trendy tak jde vždy design a technologická vyspělost. Terénní vlohy a maximální použitelnost se vždy zachovává. Ne jinak tomu je i v případě nové generace slavného Discovery.
Auto, které bylo vždy ztělesněním schopného rodinného univerzálu. A také vždy neslo typický “krabicový” design se stupňovitou línií střechy a asymetrickým zadním oknem. To je s novou generací pryč a vzhled se posunul výrazně jinam. Je to vlastně taková menší revoluce, protože disco se nyní vydalo přímo proti Volvu XC90 a muselo tedy dostat líbivý moderní design v aktuálním korporátním jazyku celé značky.
Páté generace tak mění zaměření a chce oslovit především aktivní rodiny.Zásadní konstrukční změnou je přechod z rámové k samonosné hliníkové konstrukci. Mimochodem Jaguar Land Rover v dnešní době patří mezi největší výrobce vozidel s hliníkovou karoserií na světě. Nemusíte se však bát – sice teď vypadá více jako SUV než offroad, jízdně však rozhodně nevyměklo ani trochu.
Pořád si také zanechává tradiční prvky, které charakterizují všechny čtyři předchozí generace Discovery. Například opačně orientovaný C sloupek a stupňovitý profil střechy optimalizující prostor pro hlavu pro cestující sedící ve třetí řadě sedadel. Dovoluje také tradiční konfiguraci divadelního uspořádání, kdy je každá řada sedadel umístěna výš než řada před ní. Vůz dokáže pojmout sedm dospělých osob, přestože karoserie není ani pět metrů dlouhá (4970 mm). Většina podobně velkých konkurentů nabízí uspořádání sedadel 5+2.
Discovery je navržen tak, aby 95 % dospělých osob mohlo pohodlně sedět i v poslední řadě sedadel. Vůz navíc disponuje technologií Intelligent Seat Fold. Ta umožňuje zákazníkům konfigurovat druhou a třetí řadu sedadel. Za pomoci ovládacích prvků v zadní části vozu, středového dotykového displeje nebo dokonce na dálku prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. Všechna sedadla jsou navíc vyhřívaná. Trochu mě mrzí, že zmizelo asymetrické zadní okno, místo toho tuto odlišnost designeři naznačili ve tvaru prostoru pro poznávací značku. Není to však úplně ono. Ve výsledku je ale páté Discovery velmi atraktivní a luxusně působící SUV.
Velký pokrok prodělal i samotný interiér, který se přiblížil velkému Range Roveru. Z něj si přebírá například volant a čisté horizontální linie. Palubní deska je vyvedena z kvalitních materiálů a může být potažena kůží. Nechybí ani nejnovější verze infoteinment systému, jež využívá velký 10palcový dotykový displej umístěný vysoko na středové konzole. Díky tomu mohli designéři snížit o třetinu počet tlačítek na středové konzole a dosáhnout čistého, nepřeplácaného vzhledu. Přehledné menu nabízí přístup k nejnovějším technologiím navigace a zábavy, včetně klasických terénních údajů a kamer kolem auta.
Grafika je hezká, ostrá a systém běží rychle. Interiér sám o sobě působí velmi hezky a opravdu se plnohodnotně zařadil mezi prémiovou třídu. osobně se mi líbila vychytávka v podobě odklápěcího panelu klimatizace, za kterým se skrývá poměrně rozsáhlý odkládací prostor. A taky je tady můj oblíbený vyvýšený posed – člověk krásně vidí přes kapotu a dostává pocit, že řídí ještě mnohem větší auto. Celková variabilita a prostornost interiéru je fantastická a mnohem lepší, než u výrazně většího Audi Q7.
V terénu bezkonkurenční, na silnici schopné
Pětkové Discovery i přes šmrncovní vzhled totiž stále disponuje bezkonkurenční výbavou. Vůz se pyšní úctyhodnými terénními parametry: světlou výškou až 283 mm, nájezdovými úhly 34 stupňů vpředu a 30 vzadu a přechodovým úhlem 27,5°. Křížení náprav je 500 mm a brodivost dosahuje neuvěřitelné hodnoty 900 mm.
K dispozici je i redukční převodovka, přestože zákazníci si mohou zvolit i běžnější pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Nechybí ani stavitelný vzduchový podvozek (u šestiválců v základu) a tradiční systém Terrain Response, který umí výrazně napomoci při jízdě v terénu. Na offroadové trati mi disco ukázalo, že je to pořád velmi schopné auto. Výrazně se navíc vylepšila tuhost karoserie. V jednom zlomu, kdy auto prakticky stálo jen na dvou kolech v maximálním překřížení, jsem byl schopný bez problémů otevřít a zavřít zadní dveře. Veškeré nástrahy vůz zvládá bravurně a mezi SUV budete podobně schopné auto hledat jen těžko. Opět u něj platí, že zvládne mnohem více, než po něm kdy jeho majitelé budou chtít.
Na silnici je nové Discovery mnohem agilnější a komfortnější než kdy předtím. Do zatáčky si sice zaklekne, ale velmi ochotně a dravě vykrouží oblouk. Může za to samozřejmě hliníková dieta a také fantasticky odladěný podvozek. Jsem moc rád, že vůz funguje konečně velmi přesvědčivě i na klasických silnicích. Tady se modernizace projevila opravdu citelně. Líbí se mi především dokonalé odhlučnění kabiny od okolního světa a špičkový komfort vzduchového podvozku. Jízda na dlouhé trasy je absolutní radosti, kdy z auta vystoupíte odpočati a svěží. Komfort si zanechává i na rozbitých silnicích českých měst. Opravdu ideální auto pro pohodlné a všestranné denní jezdění .
Šestiválec TDV6 nabízí výkon pouze o 13 kW a 100 Nm. vyšší než čtyřválec SD4. Přidá však sametovější chod a bohatší standardní výbavu. Dokud v naší zemi neplatíme ekologické poplatky za velké motory, nemá smysl kupovat do podobného auta malý motor. Výkon 190 kW a 600 Nm. je ideální a Disco nemá problém akcelerovat i ve vyšších dálničních rychlostech. Vysoký kroutící moment pak oceníte v terénu, kde stačí plynový pedál jen šimrat. Na silnici se pak odvděčí okamžitou akcelerací od volnoběžných otáček. Síla zátahu navíc nepolevuje ani s navyšujícími se otáčkami, kde se šestiválec navíc nechá rád točit.
Dobrá je i spotřeba – 600 km dlouhou trasu po dálnici jsem zakončil s údajem 7.2 litrů a nedá se říct, že bych jel defenzivně. V terénu nebo při zátěži počítejte s odběrem kolem 13 litrů, ve městě pak do 11. Vytknout se standardně nedá nic automatické měničové převodovce ZF. Ta řadí naprosto hladce, logicky a o její práci vůbec nevíte. Na trhu není lepšího automatu.
Svět Land Roveru Discovery je tak stále v pořádku a je to jedno z nejlepších vozidel kategorie SUV, jaké si dnes můžete pořídit. V každém aspektu funguje o kus lépe než konkurenční auta a bude vás těšit silným motorem, absolutním komfortem a všestrannou použitelností, která má limity opravdu vysoko. Přijde vás nejméně na milión a čtvrt, bude však stát za každou jednu korunu.
Plusy
- Silný a kultivovaný motor
– Automatická převodovka
– Jízdní vlastnosti na silnici a terénní schopnosti mimo ni
– Komfortní podvozek
– Zpracování interiéru
– Nízká spotřeba
– Praktický a prostorný interiér
Mínusy
- Vyšší cena
– Horší manévrovatelnost ve městě
« Lexus LS dostal vyspělé technologie aktivní bezpečnosti Jaguar XJ prošel modernizací, má až 575 koní! »