BMW představilo novou X3 – má až 360 koní
BMW X3 je vozem, který v roce 2003 založil segment kompaktních automobilů SAV (Sports Activity Vehicle). Ve dvou generacích BMW od té doby vyrobilo více než 1,5 milionu kusů této modelové řady. Nyní přichází nové BMW X3 s výraznějším designem, výkonnějšími, ale úspornějšími hnacími systémy a luxusní výbavou, aby psalo další kapitolu tohoto úspěšného příběhu. Stejně jako všechny modely řady X, také nové BMW X3 poskytne mimořádné jízdní kvality na každém typu povrchu, kombinované s mimořádnou každodenní praktičností.
Výjimečný vzhled a široká paleta modelových variant zdůrazňují individuální charakterové rysy.
Nové BMW X3 povyšuje již tak odvážný designový jazyk svého předchůdce na novou, ještě působivější úroveň. Třetí generace průkopnického prémiového SAV (Sports Activity Vehicle) střední velikosti se vydává osvědčenou cestou rodiny modelů BMW X, která kombinuje robustní terénní vzhled se sportovním charakterem. Vnější rozměry X3 se sice zásadně nezměnily, ale o pět centimetrů delší rozvor, dlouhá kapota motoru a extrémně krátký přední převis mu dávají ještě lépe vyvážené proporce, jež zdůrazňují optimální rozložení hmotnosti 50:50 mezi přední a zadní nápravou. Tím ho ve srovnání s předchůdcem posouvají na novou úroveň.
Na přídi vozu podtrhuje sebevědomý charakter vozu masivní „třírozměrná“ maska chladiče s dvojitými ledvinkami a mlhovky, které poprvé u modelu BMW X využívají šestiúhelníkového tvaru. Na zádi zaujmou zadní svítilny (jejichž třírozměrný design s full-LED technologií jim dává vizuálně působivý charakter), výrazně se svažující střešní spoiler a dvojité koncovky výfuků, které dávají tvarům vozu příhodně svalnaté zakončení.
Tři výbavové linie přizpůsobují vizuální charakter nového BMW X3 tak, aby ještě lépe odpovídal osobnímu vkusu každého zákazníka. Například model xLine se vyznačuje mřížkou chladiče a dalšími vnějšími detaily v provedení matného hliníku a speciálně navrženými koly z lehkých slitin, které zdůrazňují robustnost tohoto SAV. BMW X3 je nyní dostupné i ve výbavové linii Luxury Line, jejíž chromovaná mřížka chladiče, dvoubarevná spodní část karoserie a kola z lehkých slitin v klasickém designu ještě důrazněji podtrhují eleganci vnějšího designu.
Model M Sport zaměřuje svoji pozornost na dynamický talent nového BMW X3 s aerodynamickými prvky od divize M, sportovním brzdovým systémem zvýrazněným modře lakovanými brzdovými třmeny, zvláště dramatickým designem kol a volitelným odstínem laku karoserie modrá Phytonic. Nové BMW X3 lze objednat také s prvky BMW Individual, mezi něž patří například exkluzivní metalický lak karoserie Sunstone.
Na komfort zaměřený interiér s luxusním charakterem.
Interiér nového BMW X3 následuje tradici BMW a svým na řidiče orientovaným a ergonomicky optimalizovaným rozvržením kokpitu přebírá mnoho aspektů vnějšího designu vozu. Například šestiúhelníkové tvary a precizní, cizelované hrany hrají klíčovou roli i uvnitř vozu. Interiér jako celek vykazuje výjimečnou kvalitu materiálů i zpracování, a ohromí také po stránce funkčnosti. Jedním z příkladů zde může být skvěle promyšlený systém odkládacích prostorů, který nabízí více možností než kdy předtím.
Důkazy pozornosti, kterou designéři věnovali detailům nového BMW X3, zahrnují nové logo BMW X, které se často opakuje v různých formách. X je například vylisované v elektrolyticky pokovených detailech v předních a zadních dveřích, a další na B sloupcích. Na přání dodávaný paket elektrolyticky pokovených prvků dodává interiéru porci stylu navíc ve formě elektrolyticky pokovených ovladačů oken, tlačítka start/stop a ovládacích prvků na středovém panelu.
Modelové linie vytvářejí prostředí se specifickým charakterem.
Kromě toho, že představují tři jedinečné varianty vnějšího designu nového BMW X3, projevují se svým specifickým charakterem také uvnitř. Model xLine se soustředí na čistotu a eleganci a umožňuje na přání vyměnit standardně montovaná sportovní sedadla s čalouněním v kombinaci kůže/látka za variantu s celokoženým čalouněním, kontrastním prošíváním a obložením interiéru v provedení Fineline Cove. Pro zákazníky, kteří by rádi přidali ke vrozené eleganci jejich vozu porci okázalosti navíc, je tu model Luxury Line s koženým čalouněním, přístrojovou deskou čalouněnou umělou kůží Sensatec s kontrastním prošíváním a obložením interiéru z jemného dřeva Dark Oak s akcentní lištou v provedení Pearl Chrome. Model M Sport dává na odiv vizuální ztělesnění dynamického talentu BMW X3 M koženým volantem, sportovními sedadly ve speciálním designu M, čalouněním stropu v antracitovém provedení od BMW Individual a novým obložením interiéru v provedení Aluminium Rhombicle, které doplňují vnější M aerodynamický paket. Nelze pominout ani populární prvky BMW Individual pro interiér, jejichž specialitou je trojice variant kůže Merino.
BMW X3 lze objednat s celou řadou nových volitelných prvků výbavy, zaměřených především na komfort, které nebyly dostupné pro minulou generaci. Mezi ně patří třízónová automatická klimatizace, která přidává k oddělenému ovládání pro řidiče a spolujezdce také samostatné nastavení teploty pro cestující vzadu. Řidič a spolujezdec se nyní mohou navíc usadit na sedadlech čalouněných perforovanou kůží, které kromě vyhřívání sedadel pro chladné dny nabízejí také aktivní ventilaci maximalizující komfort v horkých dnech. Pro ještě větší komfort cestujících vzadu mohou být sklopná opěradla, dělená v poměru 40:20:40, zásluhou volitelné funkce Cargo nastavena individuálně do různých úrovní sklonu. Tato funkce také umožňuje uvolnit zadní opěradla na dálku z nákladového prostoru, což zvýší jeho standardní objem 550 litrů až na 1600 litrů. Zákazníci mohou interiéru dodat také neobyčejně vzdušný, a ještě stylovější charakter díky rozměrnému panoramatickému střešnímu oknu. Mezi další nové prvky patří například standardně dodávané akustické čelní sklo, které přispívá k neobyčejně nízké úrovni hluku v interiéru. Na přání jsou s akustickými skly dostupná i obě přední boční okna, která tak zajišťují, že se do interiéru dostane ještě méně aerodynamického hluku generovaného kryty zrcátek, což se projeví zejména ve vysokých rychlostech.
Nové BMW X3 lze odemykat a zamykat volitelným klíčem s displejem BMW Display Key, známým již z BMW řady 7 a BMW řady 5. BMW Display Key nabízí celou sérii doplňkových funkcí, jako je informování řidiče o úrovni paliva, o nutné servisní prohlídce nebo o skutečnosti, zda jsou okna či střešní okno zavřena. Kromě toho může být využit také pro ovládání nezávislého topení.
Volitelná kombinace konturového osvětlení nad dekorační lištou na palubní desce a prostorového osvětlení, které směruje měkký proud světla dolů od ozdobného proužku, vytváří v interiéru neobyčejně elegantní, a přitom uvolňující prostředí. Za tmy se zdá, jako by se kontrolní displej přímo vznášel nad palubní deskou. Posádka si může vybrat ze šesti barevných odstínů (oranžová, lila, mátová, bronzová, modrá a bílá). Novým doplňkem na seznamu volitelné výbavy je paket Ambient Air, který majitelům umožňuje nejen provonět interiér jednou z osmi příjemných vůní ve třech úrovních intenzity, ale také vyčistit vzduch v kabině pomocí ionizace – a přispět tak k celkově příjemnému pocitu na palubě.
Sportovnější charakter a větší komfort na každém povrchu.
Dynamické kvality BMW X3 vycházejí z jeho ideálního rozložení hmotnosti 50:50, precizně vyladěného podvozku a inteligentního pohonu všech kol xDrive, který byl poprvé představen v roce 2003 právě v první generaci BMW X3. Tento systém nejenže nabízí vynikající trakci na kluzkém povrchu, ale má také pozitivní vliv na jízdní dynamiku. Jeho propojení s elektronickým stabilizačním systémem Dynamic Stability Control (DSC) znamená, že rozdělení výkonu mezi všechna čtyři kola se může konstantně měnit tak, aby vždy nabídl jízdní vlastnosti, kterými je BMW proslavené, a to i když řidič jede velmi sportovně. Nejnovější verze tohoto systému posunula dynamické schopnosti nového BMW X3 o další krok dál.
Dále je připraven standardně dodávaný volič jízdních režimů Driving Experience Control, který řidiči dává možnost volby mezi režimy ECO PRO, COMFORT, SPORT a SPORT+ (jen pro 30i, 30d a M40i), které jsou navrženy tak, aby zvýraznily ekonomiku provozu, komfort nebo dynamiku.
Podvozek: Snížená hmotnost a více dynamiky i komfortu.
Pokud jde o technologii podvozku, spoléhá se i třetí generace BMW X3 na osvědčenou konfiguraci s dvojitými spodními rameny a otočnou pružicí a tlumicí vzpěrou vpředu a pětiprvkovou zadní nápravu. Toto řidičsky přitažlivé SAV přináší ještě sportovnější zážitky z jízdy než jeho předchůdce, aniž by muselo dělat kompromisy v jízdním komfortu. Konstruktérům se úspěšně podařilo snížit neodpruženou hmotnost použitím hliníkových ložisek a odlehčených dutých stabilizátorů, spolu s optimalizací umístění předních kol. Dále přispívají k dynamické ovladatelnosti, stabilitě v přímém směru a citu v řízení také vylepšená kinematika náprav a řízení s elektrickým posilovačem a funkcí Servotronic.
Ve snaze nabídnout dynamickou ovladatelnost byl moment otáčení posunut více dozadu a zdůrazněn byl také pohon zadních kol prostřednictvím naladění systému xDrive. Inteligentní pohon všech kol mění charakteristiku v závislosti na aktuální jízdní situaci, a přitom stále zajišťuje maximální trakci.
V základní specifikaci nyní BMW X3 jezdí na osmnáctipalcových kolech z lehké slitiny (dříve 17 palců), zatímco kola o průměrech až 21 palců jsou dostupná jako volitelná výbava v závislosti na stupni výbavy a použitém motoru. Výkonný brzdový systém je osazen lehkými brzdami ze zlepšeným účinkem, a také elektronickou parkovací brzdou. Pro maximalizaci bezpečnosti jsou připraveny systémy DSC, včetně ABS, Dynamické kontroly trakce DTC, elektronického závěru diferenciálu ADB-X, kontroly brzdění v zatáčkách CBC, brzdového posilovače DBC, asistenta pro rozjezd do kopce a asistenta pro sjíždění svahů HDC.
Dynamické možnosti: Podvozek M Sport, aktivní tlumiče, M sportovní brzdy a variabilní sportovní řízení.
Sportovní podvozek, který je jednou ze součástí M sportovního paketu, může být objednán také samostatně. Nadšenému řidiči nabízí tužší pružiny i tlumiče a přidává také stabilizátory s větším průměrem. Jako alternativa je dostupný i systém Dynamic Damper Control s elektronicky ovládanými tlumiči, který upravuje reakce tlumičů podle povrchu vozovky a jízdní situace. Zároveň může řidič měnit nastavení vozu pomocí voliče jízdních režimů Driving Experience Control. M sportovní brzdový systém, který je součástí M sportovního paketu, je také dostupný jako samostatný prvek výbavy na přání. Modře lakované čtyřpístkové brzdové třmeny vpředu a mohutné kotouče mají vysokou teplotní odolnost a nabízejí fenomenální brzdný účinek i přes svoji extrémně nízkou hmotnost. A v neposlední řadě je tu variabilní sportovní řízení z BMW X3 M40i, na přání dodávané i do ostatních verzí této modelové řady.
Jako doma i v drsném terénu.
Nové BMW X3 se vyznačuje stejnými terénními schopnostmi jako jeho předchůdce. Vysoká světlá výška 204 milimetrů pomáhá zvládnout bez zaváhání jakoukoliv cestu, ať už jde o rozbité štěrkové či pískové povrchy, rozrytou zeminu nebo hluboký sníh, nebo ulice v centru měst s vysokými retardéry. Nájezdové úhly vpředu (25,7°) a vzadu (22,6°) spolu s přechodovým úhlem 19,4° dávají dostatečnou rezervu pro překonávání ostrých stoupání nebo terénních zlomů. A s brodivostí 500 milimetrů se BMW X3 dokáže snadno vyrovnat i s překonáváním vodních toků.
Dokonalá radost z jízdy, výjimečná hospodárnost.
Modelovou řadu nového BMW X3 tvoří verze xDrive20d se vznětovým 4válcem, xDrive30d se vznětovým 6válcem a vrcholné zážehové provedení BMW X3 M40i. Po nich bude brzy následovat BMW X3 xDrive30i a také varianta 20i, jež bude k dispozici jak s pohonem zadních kol (sDrive, nedostupná pro evropský trh), tak i všech kol (xDrive). Všechny pohonné jednotky pocházejí z nejnovější generace motorů BMW a jsou ještě efektivnější než modely, které nahrazují. K další vylepšením hospodárnosti došlo také u osmistupňové převodovky Steptronic a inteligentního pohonu všech kol BMW xDrive.
Nejmodernější technologie BMW TwinPower Turbo v srdci zážehových motorů zastupují dvoukomorová turbodmychadla TwinScroll, přímé vstřikování paliva High Precision Injection, časování vačkových hřídelů Double-VANOS a plně variabilního časování ventilů VALVETRONIC. Vznětové pohonné jednotky používají turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek a přímé vstřikování paliva common-rail, pracující s tlaky až 2500 barů. Řízení emisí zajišťuje technologie BMW BluePerformance s filtrem pevných částic, oxidačním a záchytným NOX katalyzátorem a katalyzátorem SCR se vstřikováním AdBlue.
BMW X3 M40i: Vrcholná verze kombinuje svaly a vybrané způsoby.
BMW X3 M40i znamená příchod prvního vozu M Performance v této modelové řadě. Nový vrcholný model je poháněn novým zážehovým řadovým 6válcem M Performance, kombinujícím hlad po otáčkách a úžasný zátah s výjimečnou kulturou běhu a hospodárností. Třílitrová pohonná jednotka nabízí výkon 265 kW/360 k (kombinovaná spotřeba paliva: 8,4–8,2 l/100 km; kombinované emise CO2: 193–188 g/km)*, což představuje nárůst o 40 kW/54 k oproti nejvýkonnější zážehové variantě odcházejícího modelu (BMW X3 xDrive35i). Maximální točivý moment 500 Nm představuje skok o celých 100 Nm, neboli o 25 procent. Tato zásoba výkonu umožňuje BMW X3 M40i dosprintovat z 0 na 100 km/h za 4,8 s a dosáhnout maximální rychlosti 250 km/h. I přes zásadní nárůst výkonů však kompaktní SAV spálí jen 8,2 litru benzínu na 100 kilometrů.
BMW X3 xDrive30i: více výkonu, nižší spotřeba paliva.
Dvoulitrový čtyřválcový zážehový motor pod kapotou nového BMW X3 xDrive30i nabízí výkon 185 kW/252 k (kombinovaná spotřeba: 7,4 l/100 km; kombinované emise CO2: 168 g/km)**, o 5 kW/7 k více než u odcházejícího BMW X3 xDrive28i. Maximální točivý moment 350 Nm je k dispozici již od 1450 do 4800 1/min. Nové BMW X3 xDrive 30i dosáhne rychlosti 100 km/h při rozjezdu z místa za 6,3 sekundy a jeho maximální rychlost činí 240 km/h.
BMW X3 xDrive20i a BMW X3 sDrive20i: Nejlepší ve své třídě.
Varianta BMW X3 20i, která se na trh dostane nedlouho po představení nové generace modelu, je dynamičtější než kdy předtím. Přitom je hospodárnější než srovnatelní soupeři. V této výkonové variantě nabízí zážehový 4válec o objemu dva litry výkon 135 kW/184 k (kombinovaná spotřeba paliva 7,4–7,2 l/100 km; kombinované emise CO2: 169–165 g/km)** a svůj maximální točivý moment 290 Nm přenáší na klikový hřídel mezi 1350 a 4600 1/min. Sprint z 0 na 100 km/h trvá v novém BMW X3 xDrive20i jen 8,3 s (stejně jako u v Evropě nedostupného X3 sDrive20i), zatímco maximální rychlost činí 215 km/h. Kombinovaná spotřeba je nyní 7,2** l/100 km (sDrive, v Evropě nedostupné: 7,4 l/100 km)**, což odpovídá emisím CO2 165 gramů na kilometr (sDrive: 169 g/km)**.
BMW X3 xDrive30d: Čistší a mocnější než kdy předtím.
Vznětový řadový 6válec, který pohání nové BMW X3 xDrive30d, nabízí maximální výkon 195 kW/265 k (kombinovaná spotřeba paliva 6,0–5,7 l/100 km; kombinované emise CO2: 158–149 g/km*; předchůdce: 190 kW/258 k). Vrchol točivého momentu byl zvýšen o působivých 80 Nm na výsledných 620 Nm mezi 2000 a 2500 1/min. Výsledkem je, že se nové BMW X3 xDrive30d rozjede z 0 na 100 km/h z 5,8 s a dosáhne maximální rychlosti 240 km/h. Dosahuje kombinované spotřeby paliva 5,7 litru na 100 kilometrů a sníženy byly také emise CO2. Jejich kombinovaná hodnota činí jen 149 gramů na kilometr (omezení o 7 g/km).
BMW X3 xDrive20d: Snížená spotřeba paliva a emise.
S výkonem 140 kW/190 k (kombinovaná spotřeba: 5,4–5,0 l/100 km; kombinované emise CO2: 142–132 g/km)* a točivým momentem 400 Nm mezi 1750 a 2500 1/min jsou základní parametry vznětového motoru v novém BMW X3 xDrive20d nezměněné oproti předcházejícímu modelu. BMW X3 xDrive20d dosáhne rychlosti 100 km/h z nuly za 8,0 s a rozjede se na maximální rychlost 213 km/h.
Osmistupňová převodovka Steptronic do všech variant motorů.
Všechny motory jsou spojeny s osmistupňovou převodovkou Steptronic, která odpovídá výkonovým charakteristikám dané pohonné jednotky. Převodovka je ještě efektivnější a přináší tak nižší spotřebu paliva a produkci emisí.
BMW xDrive: Další zlepšení efektivity a hmotnosti.
Všechny modely dostupné při představení nového BMW X3 jsou vybaveny inteligentním pohonem všech kol xDrive. BMW X3 sDrive20i s dynamickým pohonem zadních kol (nedostupné v Evropě) bude následovat nedlouho po představení. Nová modelová generace využívá benefitů efektivnějšího a lehčího zadního diferenciálu a upravené rozvodovky, která byla představena v současné generaci BMW řady 7 a představuje tak další krok ke snížení spotřeby.
Inteligentní lehká konstrukce zvyšuje agilitu i efektivitu.
Snížení hmotnosti je klíčovým faktorem v efektivitě a agilitě nového BMW X3. Z tohoto důvodu je inteligentní lehká konstrukce integrována do všech oblastí vývoje a zaměřila se na všechny komponenty. Současně s využitím plastů a nejmodernějších kompozitů pomohlo i zvýšené využití hliníku v motoru a zavěšení kol dále snížit hmotnost důležitých celků. Výsledkem je, že nové BMW X3 váží až o 55 kilogramů méně oproti předchozímu modelu v odpovídající specifikaci.
Aerodynamické ladění s výjimečnými výsledky: cx = 0,29.
Nové BMW X3 zaujme nejlepším koeficientem aerodynamického odporu cx = 0,29. Snížení aerodynamického odporu nejenže pomáhá dosáhnout nižší spotřeby paliva, ale má také příznivý vliv na úroveň hluku. Kromě aerodynamicky optimalizovaných proporcí je nové BMW X3 vybaveno doplňkovým zakrytováním podvozku, které zajišťuje bezprecedentní utěsnění spodní části vozu. Další vylepšení, jako je přepracovaný střešní spoiler s aerodynamickými hranami po stranách a aktivní aerodynamické klapky, završují odladěnou aerodynamiku. Aerodynamické klapky regulují proudění chladicího vzduchu k motoru, brzdám a klimatizaci s ještě větší flexibilitou a nabízejí jak aerodynamické výhody, tak další potenciál k úsporám, pokud jde o management tepla a energie.
Nové BMW X3 M40i. První model M Performance v řadě X3 přináší ostřejší dynamický charakter.
Nové BMW X3 M40i je prvním modelem M Performance v řadě X3 a nastavuje nové standardy dravou dynamikou, exkluzivním charakterem a výjimečnou emocionální přitažlivostí. Zážehový 6válec modelu M Performance se vyznačuje chutí po otáčkách a výjimečným zátahem. Výkon 265 kW/360 k (kombinovaná spotřeba: 8,4–8,2 l/100 km; kombinované emise CO2: 193–188 g/km)* rozjede nejvýše postavenou verzi řady X3 z 0 na 100 km/h za působivých 4,8 s. X3 M40i je také vybavena celou řadou specifických prvků nastavení a výbavy, které podtrhují a dodávají větší efekt výjimečným výkonům tohoto SAV.
Mezi tyto prvky patří standardně dodávané – a působivě dynamické – designové prvky exteriéru M Performance, jejichž součástí je M aerodynamický paket s designovými prvky v barvě šedá Cerium. Výfukový systém M Sport s elektronicky ovládanou klapkou a černými koncovkami Black Chrome, M sportovní brzdy, M sportovní podvozek se speciálním naladěním M Performance, variabilní sportovní řízení a dvacetipalcová kola z lehkých slitin jsou dalšími součástmi standardní výbavy. BMW X3 M40i může být na přání objednáno s Adaptivním M podvozkem, který pokrývá ještě širší rozsah možností jízdního komfortu a sportovnosti.
BMW X3 M40i přijíždí s osmistupňovou převodovkou Steptronic Sport s funkcí Launch Control. Tato převodovka je perfektně sladěna s charakteristikou motoru a může být ovládána pomocí pádel pod volantem. Systém pohonu všech kol xDrive klade ještě větší důraz na zadní nápravu, než u všech ostatních verzí. Funkce Performance Control, integrovaná do stabilizačního systému DSC, byla přepracována tak, aby nabízela dynamiku, agilitu a trakci, která dala modelům M jejich jméno. Uvnitř jsou připravena sportovní sedadla a celá řada nápisů „M40i“, které zdobí například prahy předních dveří či palubní desku a dále poukazují na sportovní charakter vozu.
« Nová ŠKODA CITIGO: malá, obratná a šarmantní TEST Honda Civic 1.5 VTEC Turbo – MASAKR »