TEST Porsche 911 Targa 4 – A Timeless Legend
Porsche 911 je ikona a čas na ni působí jinak než na ostatní automobily. S věkem totiž zraje jako kvalitní víno a díky stále původnímu tvaru designu karoserie je pro nezkušeného člověka obtížné poznat, o jakou generaci se jedná. Životní pouť modelu 997 po dlouhých 6 letech končí a na trhu se pomalu zahřívá její nástupce s označením 991. Změny jsou v designu decentní, ale technicky je vůz opět zcela inovován. Porsche navíc tvrdí, že aktuální generace vydrží ve výrobě celých 14 let – to si může dovolit jen opravdová legenda, jakou 911 je.
A jaký je nejlepší způsob vzdát poklonu odcházející generaci? No přece pořádně ji projet a přinést Vám jízdní dojmy. V naší labutí písni si hlavní roli zahrála verze Targa 4, což je jedna z variant 911, která je opravdu vzácná a jezdí jich jen minimum. Targa má elektricky stahovatelný skleněný střešní panel, který vůz odhalí od čelního skla až po kapotu motoru vzadu. 4 pak značí pohon všech kol. Tahle 911 je tedy značně netypická, což z ní dělá ideální objekt do rozlučkového testu.
Generace 997 se nyní začně objevovat za relativně dobré ceny na trhu ojetých a zánovních vozů a také v půčovnách aut snů a jak jsem psal už v úvodo tohoto textu – nepochybujte o ní, protože 997 dozrála a nabídne nevšední zážitky, pro které ma cenu žít. Porsche je srdeční záležitost i pro samotnou automobilku a na každém kousku auta jde vidět s jakou láskou ji vyrábějí. Kvalita a německá preciznost je viditelná na první pohled.
Targa konstrukčně vychází z kabrioletu, ale její design se velmi blíží tradičně elegantnímu coupe. Jméno Targa je však v tomto případě použito spíše z tradice. Počáteční devětsetjedenáctky měly odnímatelný střešní panel (odtud název modelu), ale od typu 993 je střecha skleněná a pouze se odsouvá směrem dozadu. Díky uhlazeným liniím tak na první pohled vypadá vůz dospěle a přátelsky. Kombinace krémově bíle barvy karoserie a rudě červeného interiéru je velmi vyzývavá a jako celek to prostě funguje fantasticky.
Na jaře jsem proháněl verzi Carrera S s výkoným motorem 3.8 s 385 koníky a tak jsem byl velmi zvědavý, jak pojede základní motorizace navíc zatížena o pohon všech kol. Pod kapotou Targy 4 totiž truní šestiválcový boxer 3.6 s výkonem 345 koní a točivým momentem 390 Nm. Na stovku se ve spojení s dvouspojkovou převodovkou PDK dostane za 4.8 sekundy. Nový je systém pohonu všech kol, převzatý ze současné generace Turba. Přední kola jsou připojována elektromagnetickou spojkou a nikoli viskózní, jak tomu bylo dříve. Řídící jednotka při rozdělování síly motoru silně upřednostňuje zadní nápravu, takže Targa po většinu času působí a chová se víceméně jako zadokolka. Papírově zní vše velmi slibně a tak je třeba usednout za volant a zkusit, co tahle bestie umí.
Usedám do tradičních ergonomických sedáků s integrovanou hlavovou opěrkou a otáčím klíčkem, který je umístěn na levé straně od volantu – boxer hlasitě vyprskne, zatřebe celým automobilem a poslušně se ustálí na volnoběhu. Pomalu opouštím podzemní garáže a vyjíždím do naší krásné metropole. Ve městě 911 nemá problém – v komfortním režimu je odezva na plyn mdlá a podvozek měkký, tak aby se dalo plynule pohybovat v uličkách a silném provozu. Řízení sice zůstává stále tuhé, ale to je dobře. Systém PASM, který ovládá elektronické tlumiče tak dává ve sportovním autě opravdový smysl a s 911 se díky němu dá jezdit opravdu denně a vlastně i celoročně. Targa také disponuje “kouzelným” tlačítkem Sport+ a dostanete ho v rámci příplatkového paketu Sport Chrono Paket Plus – to přemapuje řídicí jednotku na její nejagresivnější nastavení, zvýší se odezva na plyn a motor začně reagovat jako správný neurotický sporťák. Mimo to se posune zásah stabilizace PSM a také se aktivuje systém rychlého startu Launch Control – stačí stát na brzdě, roztočit motor a po zobrazení nápisu launch control activated ji pustit… 911 vystřelí tak jak nejlepe umí a věřte, že je to zážitek.
Jízda ve městě je potěšení zejména pro jeho obyvatele, kteří 911 věnují každý pohled – je opravdu skvělé sledovat, jak je tento tradiční design nesmrtelný a působivý. Já ale mířím co nejrychleji na volné okresky v okolí Ruzyně. Zajímá mě především chování auta na limitu, protože na jaře mě šokovala stabilita a grip Carrery S pouze s pohonem zadních kol a jsem plný očekávání, co předvede “čtyřkolka!” První nájezd na prázdnou silnici znamená zmáčknutí tlačítka Sport+ a seznámení plynového pedálu s podlahou. Targa se změní v nezkrotnou bestii a začíná působit jako závodní stroj – zvuk je hutnější, motor je lačný po otáčkách, řízení tuhé a odezva na plyn přímo maniatická! Auto letí dopředu jako zběsilé a řízení mi dokonale popisuje každý milimetr silnice – o zpětné vazbě a komunikativnosti volantu Porsche 911 se toho napsaly už tuny papíru, ale stále mě nepřestává fascinovat jak je výborně a hlavně to, že jej Porsche zachovává i v dnešní “vyměklé” době. Snad si jej ponechá i nástupce, protože upovídané řízení je v superautech extrémně důležité, aby jste vždy věděli, co se děje s koly a podvozkem – pokud Vás totiž volant nevaruje před počínajícím smykem ihned, tak může být pozdě a navíc pro správné kontra je vždy nutné cítit, kde kola jsou.
Akcelerace je i na základní motor velmi dobrá a pružné zrychlení umí solidně zarazit tělo do sedáku. Převodovka řadí rychle a neodpustí si cílené “vyvrcholení” kdy před omezovačem krásně přidá na tempu a cukne autem. Při podřazování zase umí krásné meziplyny, kdy si typicky “naštvaný” boxer odplivne do výfuku… krása! Pohon všech kol jde poznat okamžitě – auto si nedovolí hrábnout i při sebeprudším rozjezdu a grip je snad nepřekonatelný. V prudších zatáčkách se na limitu však objevuje mírná nedotáčivost, ale není to nic markantního nebo nepříjemného. Targa 4 však ještě více zdokonaluje stabilitu a předvídatelnost modelu 911 generace 997 a pokud na ni budete opravdu tvrdí, tak Vám dovolí i mírné pohození zadečkem – stačí rychlé kontra a vše je zase ve správnem směru. Prostě žádné drama. Jistotu představují i brzdy – jsou úžasně progresivní a poskytují spoustu citu a skvělou dávkovatelnost.
Na 911 miluji její univerzálnost – po divoké show na okresce prostě vypnu Sport+ a auto se uklidní. Na dálnici si převodovka zařadí nejvyšší rychlost a motor neslyšně přede a při ustálene rychlosti 130 km/h si řekne jen o 9 litrů na sto kilometrů. Ona vůbec spotřeba je u 911 velmi příznivá – průmerně se dá jezdit okolo 12 litrů a velmi svižně kolem 20. Stejně příznivý je i podvozek, který si dokáže poradit s nekvalitními českými silnicemi na jedničku – neodskakuje a žehli nerovnosti bez výraznějších rázů.
Porsche 911 je ideální superauto pro každý den, ale také nezkrotná bestie v jednom balení. Řidičský zážitek za volantem jakékoli verze patří k tomu nejlepšímu v automobilovém světě. Pokud budete mít možnost, neváhejte a 911 zkuste. Začít můžete třeba u Dream Cars.
Chcete si splnit svůj sen a řídit toto auto nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!
Technické údaje | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 4,8 |
Motor | |
---|---|
Konstrukce | šestiválec boxer |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vzadu podél |
Zdvihový objem (cm3) | 3614 |
Kompresní poměr | 12,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 97 x 81,5 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková PDK |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
---|---|
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 254 / 345 při 6500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 390 v 4400 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 221,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 282 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 15,5 / 7,4 / 10,3 |
Objem nádrže (l) | 67 |
Rozměry a hmotnosti | |
---|---|
Délka (mm) | 4435 |
Šířka (mm) | 1852 |
Výška (mm) | 1310 |
Rozvor náprav (mm) | 2350 |
Provozní hmotnost (kg) | 1560 |
Celková hmotnost (kg) | 1940 |
Zavazadlový prostor (l) | 105 |
Ceny | |
---|---|
Základní cena modelu | 2 611 000 |
Cena testovaného vozu | 3 295 352 |
« Jeep Wrangler Brute Double Cab – American dream Renault Pulse – francouzská Micra pro Indy »