img_0653

TEST ojetiny Mercedes-Benz CLK 320 C209 – V nejlepších letech

18. 5. 2017 • Mercedes-Benz, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Brad Pitt, George Clooney a Antonio Banderas mají jedno společné – jsou to muži, po kterých dychtivě touží téměř všechny ženy, i když už jsou v důchodu a své nejlepší filmové úspěchy mají dávno za sebou. Prostě na nich něco je, ale žádná z žen vám nedokáže říct, co. A to stejné platí i o autech, modely, které si svá nejlepší léta odbyly před 15 roky, jsou nyní vyhledávanými a oblíbenými klasiky. Podívejte se třeba na BMW řady 3 E46, Porsche 911 996, Ferrari 575M Maranello, Nissan 350Z a… Mercedes-Benz CLK, který zaujal především využitelností u klasických verzí a absurdní šíleností kousků s husí kůži nahánějícím logem AMG. Dnes se většina motorizací dá pořídit za rozumné peníze a právě proto jsme si zapůjčili jeden dokonale zachovalý kus od AAA Auto.

Jedná se o středně výkonné provedení CLK 320, které je z roku 2003 a má najeto pouhých 45 tisíc kilometrů. Za celých 14 let života sdílelo své klíčky pouze s jedním majitelem a bylo řádně servisované a garážované. Na karoserii se nenachází jediná vada na kráse a interiér je stejný jako při sjezdu z výrobní linky. Za cenu 280 000 Kč se tak jedná o skvělý kup, pokud jste fanoušek a chcete zavzpomínat na život z dob dávno minulých.

Ale zpátky k věci, Mercedes-Benz CLK C209 se poprvé ukázal v roce 2002 v karosářském provedení kupé a o rok později následovala otevřená verze kabrio. Na přelomu let 2005 a 2006 prošlo modernizací, která zahrnovala nové motorové jednotky, lehce upravený design karoserie a přepracovaný interiér. Výroba skončila až s odbitím roku 2009.

4

Nestárnoucí vzhled

Design karoserie hraje hlavně na strunu elegance, která je doplněna o decentně sportovní šmrnc. Líbí se mi kulaté světlomety doplněné o jemnou mřížku chladiče a z profilu exoticky se svažující střecha. Opravdu parádně působí střed auta, přesněji B sloupek, který zde chybí a při stažení všech oken tak dostanete stylový doplněk k jízdě za teplého počasí. Zezadu se do očí linou doslova baculaté a oblé tvary, do kterých jsou šikovně umístěné svítilny. Možná jediným mínusem na vzhledu je fakt, že auto působí možná až moc vysokým a úzkým dojmem.

Útulné posezení

Ačkoliv byl interiér mercedesů z počátku druhého tisíciletí terčem kritiky, já nějak nevím, proč. Materiály jsou kvalitní, zpracování je taky dobré a chyby jsou jen minimální. Horší mi přijde pouze ovládání rádia a klimatizace, která se musí stydět za titěrné a nepřesné ovladače pro nastavení teploty – tento nešvar se naštěstí vytratil s modernizací. Naopak pochválit musím příjemné kožené čalounění sedadel a dveří či měkčené materiály na všech částech, které můžou přijít do styku s jakoukoliv částí lidského těla. Vyšší osoby bohužel zamrzí výše ukotvená sedadla, která mají sice dobré boční vedení, ale pocit sportovnosti sráží vyšším posedem. Vpředu je dostatek místa i pro vzrostlejší osoby a zadní sedadla se dají bez problému využít na kratší vzdálenosti. Zavazadlový prostor má slušný objem 435 litrů a i díky tomu může být CLK dokonalým cestovním vozem pro zamilovaný pár.

6

Je libo čtyřválec nebo monstrózní V8?

Pod kapotou se objevila velká spousta motorů a vybrat si musí opravdu každý. Volit totiž můžete mezi čtyřválci, šestiválci a dokonce i osmiválci s atmosférickým plněním či kompressorem.

2002-2006

200 Kompressor – 1.8 L4 kompressor, 120 kW, 240 Nm
200 CGI – 1.8 L4 kompressor, 125 kW, 250 Nm
240 – 2.6 V6, 125 kW, 240 Nm
320 – 3.2 V6, 160 kW, 310 Nm
500 – 5.0 V8, 225 kW, 460 Nm
55 AMG – 5.4 V8, 270 kW, 510 Nm
CLK DTM AMG – 5.4 V8 kompressor, 434 kW, 800 Nm

270 CDI – 2.7 L5 turbo, 125 kW, 400 Nm

2006-2009

200 K – 1.8 L4 kompressor, 122 kW, 240 Nm
280 – 3.0 V6, 172 kW, 300 Nm
350 – 3.5 V6, 203 kW, 350 Nm
500 – 5.0 V8, 225 kW, 460 Nm
63 AMG – 6.2 V8, 354 kW, 630 Nm
63 AMG Black Series – 6.2 V8, 378 kW, 630 Nm

220 CDI – 2.2 L4 turbo, 112 kW, 340 Nm
320 CDI – 3.0 V6 turbo, 167 kW, 415 Nm

2

Rychlost + jistota = CLK

Čekal jsem průměrně komfortní nudu a auto, které mě absolutně nezaujme, ale pěkně jsem se mýlil. Podvozek je sice tužší, ale s většinou nerovností si v rámci možností poradí a ráz do karoserie propustí jen výjimečně. Parádní je odhlučnění a dokonce i výhled do všech stran je bezproblémový, což bývá u kupé neobvyklé. Dobře na tom je i s manévrovatelností v úzkých uličkách v centru Prahy. Díky tomu všemu se jedná o příjemné auto ve stylovém balené, které potěší i na každodenních cestách do práce či obchodu.

Po jízdě na okresce bych rád poplácal vývojáře od Mercedesu po zádech. Podvozek totiž při ostřejší jízdě dokonale drží stopu a překypuje jistotou přesně tak, jak to auto s trojcípou hvězdou ve znaku, dělat má. Líbí se mi směrová stabilita, na limitu mírná nedotáčivost, která se okamžitě eliminuje jemný vybočením odlehčeného zadku do strany a dokonce i brzdy jsou dobře dávkovatelné. Teď to možná vypadá, že se jedná o povedené sportovní auto, ale nenechte se uvést v omyl, protože tak to není. Řízení je sice tuhé, ale zpětnou vazbu od předních kol přenést neumí, převodovka by mohla řadit rychleji a její manuální režim by mohl dostat inteligentnější ovládání. Je to prostě hodně rychlé GT, se kterým můžete upalovat krajinou a přitom sledovat rozkvétající přírodu. Jakmile zaprší, ukáže se, že i s šestiválcem se dá užít dostatek zábavy – stačí podřadit, lehce nabrzdit zatáčku, přidat plyn, zatočit a vážná tvář tohoto německého podnikatele se promění v usměvavý obličej lumpa v pubertě. Záď se dokáže výrazně, ale stále ovladatelně vychýlit ze směru jistý a já se za volantem opravdu bavím. Pěti-koule nebo AMG musí být opravdová paráda. Trochu mě mrzí akorát stabilizační systém, který nelze úplně vypnout.

5

3.2-litrový šestiválec má zvláštní, v nižších otáčkách až osmiválcový projev typu líného převalování se. Má hutný, tak akorát hlasitý zvuk, který je největší slastí pro uši mezi 5000-6000 otáčkami za minutu. Výkon 160 kW je posazený na skromných 5700 otáčkách, ale motoru nedělá problém točit nějakých 6100 otáček, v nichž vždy pětistupňový automat přeřadí. Točivý moment 310 Nm je dostupný už od 3000 otáček, což mu dává znatelnou dynamiku – stovku atakuje za 7.9 sekundy a rozjede to na 245 km/h. Reakce na plynový pedál jsou v dnešní době úžasné, protože atmosférický šestiválec už byste v těch nových ekoškatulích hledali marně. Samotný automat řadí hladce a při normální jízdě bych k němu výtky neměl, ale při té ostřejší by mohl řadit o něco rychleji a nechat těch šest hrnků přiblížit se omezovači.

3

Spolehlivost – Sázka na jistotu

V CLK C209 se v podstatě nedělal špatný zážehový ani vznětový motor. Spolehlivostí oplývají a menší problém může působit jen 200 K s vadnými zapalovacími cívkami, jejichž výměna je otázkou pár tisíc korun. Automatická převodovka je číslem jedna v kvalitě a nebývají s ní prakticky žádné problémy – i tak si, ale ověřte, zda-li z ní neuniká olej. Podvozek je kvalitně postavený a trpí pouze uložení předních náprav u silnějších motorizací, které jsou těžší.

A jaký motor bychom doporučili? Dá se říct, že všechny, nejdůležitější je najít udržovaný kus. Základní čtyřválce jsou vhodné na klidné projížďky, přičemž potěší i spotřebou do 10 litrů. Šestiválce vozu dávají slušnou dynamiku, kterou obohacují o decentní zvukovou kulisu, ale na druhou stranu s nimi budete jezdit za 12 litrů. Šestiválec je ideálem pro někoho, kdo chce CLK využívat denně a nepotřebuje parametry osmiválce, jenž nabídne více rychlosti, o trochu vyšší spotřebu a hlavně hrubší zvuk. Naftové motorizace se dle mého názoru do kupé nehodí, ale CLK je klidné auto, takže vlastně, proč ne. Vrcholné verze AMG mají upravené téměř vše a jedná se o plnohodnotné sportovní náčiní, které dokáže udělat pekelný bordel… A právě proto je všichni tak milují, jen pořizovací cena a servis jsou nákladnější.

Za propůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto.

1

Plus

Jistý podvozek

Odhlučnění

Povedené motory

Praktičnost

Spolehlivost

Mínus

Pomalejší převodovka při rychlé jízdě

Občasné vrzání z místa chybějícího B sloupku

Vyšší posed

Řízení bez zpětné vazby

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz