f03_9181x

Situace na trhu a měnící se legislativa v oblasti ojetin

27. 4. 2017 • Novinky

Dlouhodobým problémem trhu ojetin je podle AAA AUTO i nadále stáčení tachometrů. V poslední době se navíc podle analýzy německého autoklubu ADAC ukázalo, že tento nešvar bují i v sousedním Německu, které má již deset let zákon, definující stáčení jako trestný čin. Zdá se, že by ideálním řešením mohl být vznik národní databáze najetých kilometrů s budoucím rychlým napojením na obdobné systémy ostatních zemí EU. K tomuto kroku bude nutné přesvědčit řadu subjektů, a to jak na straně státu, tak na straně zdrojů dat, kde jde o výrobce, autorizované servisy, pojišťovny, úvěrové a leasingové firmy a mnoho dalších firem a institucí, které těmito údaji disponují. Ideální cestou by bylo přijetí příslušného zákona, který by těmto subjektům povinnost sdílet data o kilometrech přímo uložil. Mohla by k tomu být využita například novelizace zákona 56/2001 sbírky, která se připravuje a měla by platit zhruba v polovině příštího roku. Inspirací by rozhodně mohla být belgická veřejnoprávní organizace Car Pass, která měsíčně využívá informace asi z 8 000 zdrojů,“ uvedla Karolína Topolová.

AAA AUTO upozornilo i na novinky v legislativě, které od 1. června čekají majitele ojetin, kteří se je chystají prodat, nebo naopak zájemce o jejich koupi. „Od 1. června bude možné podle novely zákona 56/2001 Sbírky uskutečnit převod vozu na kterémkoliv pracovišti registru v celé České republice. Odpadá tedy cestování na registr v obci, kde měl trvalé bydliště nebo sídlo původní majitel. Je to značné zjednodušení administrativy, které vítáme,“ uvedl provozní ředitel AAA AUTO International Petr Vaněček. Podle něj je pozitivní změnou i zavedení možnosti dokončení registrace prodávajícím bez součinnosti kupujícího. „Dosud nešlo nového majitele k dokončení registrace přinutit. Vozy tak zůstávaly často registrované na původní majitele, kteří museli řešit pokuty za dopravní přestupky nebo problémy s nezaplaceným povinným ručením. Nově bude možné, aby registr nového majitele na základě upozornění prodávajícího vyzval k dokončení registrace. Pokud tak nový majitel neučiní, registr vydá nový technický průkaz a jeho starý technický průkaz pozbude platnosti. Je tedy potřeba, aby každý kupující po prvním červnu splnil svoji povinnost na sebe vůz zaregistrovat, jinak riskuje vážné problémy,“ dodal.

Zákon však přináší také jedno ustanovení, jehož výkladem si zatím obchodníci s ojetými vozy nejsou jistí. „V paragrafu 48 je nové ustanovení o zneplatnění protokolu o evidenční kontrole, pokud po provedení evidenční kontroly dojde ke snížení hodnoty ujeté vzdálenosti na tachometru. Protokol o evidenční kontrole bude mít podle novely zákona platnost 30 dní. Není tedy jasné, kdo a jak by mohl zjistit, že došlo ke stočení vozidla po vystavení protokolu vystaveného pro účely registrace vozu na nového majitele. Není zřejmé, k čemu přesně má toto opatření sloužit – snad by mělo odstrašit stávající majitele od manipulace s tachometrem, protože v takovém případě by vůz nebyl prodejný – při prodeji by neprošel evidenční kontrolou. Na skutečné dopady na trh budeme muset počkat na praxi na jednotlivých STK, kterou zavedou po prvním červnu,“ míní Petr Vaněček.

Pro prodejce jako AAA AUTO, kteří vozy vykupují do svého vlastnictví, je opatření pozitivní. „Evidenční kontrolu děláme při koupi vozu a druhá následuje při jeho prodeji, tedy většinou v krátkém časovém sledu – bude to jasný doklad toho, že s kilometry prodejce zapsaný v technickém průkazu nemanipuloval,“ uzavřel Petr Vaněček.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz