Mazda: Nový Wankel bude!
Japonská automobilka Mazda se pomalu loučí se svým revolučním sportovním modelem RX-8 a už spřádá plány na vývoj další generace. I ta by měla být poháněna nekonvenčním Wankelovým motorem, jehož vývoj potvrdil samotný výkonný ředitel společnosti i přesto, že automobilka ještě nedávno tvrdila, že tuto pohonnou jednotkou posílá k ledu.
Bez ohledu na skutečnou budoucnost atypického pohonného ústrojí ve vlastním modelu, uvažuje automobilka o spojenectví s německou automobilkou Audi. A jádrem spolupráce by měl být právě Wankelům motor. Ten by se měl vyznačovat především zvýšením účinnosti, snížením množství vypouštěných emisí a zvýšením kroutícího momentu. Tedy eliminací všech špatných vlastností stávající jednotky.
A jaký je vlastně Wankelův spalovací motor založený na principu rozpínání plynu? V zásadě je uspořádání rotačního stroje založeno na tom, že úsečky, vycházející ze středu kružnice a s ní pevně spojené, při odvalování této kružnice po menší, v ní ležící kružnici, opisují svými vnějšími koncovými body shodnou křivku, zvanou epitrochoida, přičemž spojnice těchto koncových bodů úseček se plynule a cyklicky přibližují a vzdalují vůči opsané křivce a tak spolu s obloukem opsané křivky, ležícím mezi koncovými body úseček, vymezují plochu s měnící se velikostí.
Spojnice koncových bodů jsou nejlépe tvořeny oblouky. Je zřejmé, že opsaná křivka tvoří vnitřní obrys válce, zatímco obloukové spojnice koncových bodů tvoří vnější obrys pístu. Větší, vnější kružnice je pak tvořena roztečnou kružnici kola s vnitřním ozubením a menší, vnitřní kružnice je tvořena roztečnou kružnici kola s vnějším ozubením.
V průběhu vývoje se motor Wankel ustálil na provedení se třemi vrcholy s poměrem průměrů 3:2. Toto uspořádání umožňuje, aby vždy během 90 stupňů otočení pístu došlo ke změně objemu pracovního prostoru z minima na maximum a při následujícím otočení o 90stupňů opět z maxima na minimum. Při jednom otočení pístu o 360 stupňů pak postupně proběhnou nad každým obloukem pístu samostatně všechny čtyři fáze čtyřdobého cyklu.
Zdroj: Wikipedia
.« Toyota Yaris v závodě o nejnižší spotřebu Fabia Monte Carlo – desetimiliontý vůz Škoda »