Lancia Thema (1984-1994) – Od dvoulitrového čtyřválce po osmiválec Ferrari
Velmi často se mluví o BMW řady 5 E34, Audi 100/200 a Mercedesu W124. Jejich nejvýkonnější motorizace jsou dnes velmi ceněné a slavné. Vždyť BMW M5 má 315 koní, Audi 200 2.2 Turbo 220 koní a Mercedes-Benz 500 E 326 koní. Těmto monstrům se Lancia Thema bránila jen těžce a krok se s nimi snažila držet díky dvoulitrovému čtyřválci turbo, který produkoval 180, později 205 koní. Když v tom někoho u Lancie napadlo, že pod kapotu dají mocný osmiválec od Ferrari. Díky němu se Thema 8.32 stala legendou, dnes už bohužel zapomenutou.
Lancia Thema se vyráběla mezi lety 1984 a 1994, přičemž se snažila konkurovat německému triu. A Italové se nebáli, do boje nastoupili s velmi vyspělou technikou včele s elektrickými sedadly s vyhříváním, automatickou klimatizací nebo centrálním zamykáním. Auto je sourozencem Alfy Romeo 164, Fiatu Croma a Saaba 9000. Všechny vozy sdílí z velké části vyspělou techniku a pyšní se třeba víceprvkovou zadní nápravou nebo kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech. Jen Saab kvůli vyšší váze vozu a delší trvanlivosti volil tuhou nápravu.
Motorizace
2.0 l R4 8V: 116-120 koní, 162-170 Nm (1985-1995)
2.0 l R4 16V: 146-153 koní, 173-186 Nm (1989-1995)
2.0 l R4 Turbo 8V: 150-166 koní, 245-290 Nm (1985-1989)
2.0 l R4 Turbo 16V: 177 -210 koní, 284-304 Nm (1989-1995)
2.8 l V6 12V: 150 koní, 225-245 Nm (1985-1992)
3.0 l V6 12V: 175 koní, 250 Nm (1992-1995)
2.9 l V8 32V: 205-215 koní, 263-285 Nm (1987-1992)
2.5 TD: 100-118 koní, 217-245 Nm (1985-1995)
8.32
Auto, kvůli kterému jsem začal psát tento článek, Lancia Thema 8.32. Jedná se o nejostřejší a nejdražší variantu, která stála téměř dvojnásobek toho, co varianta s třílitrovým šestiválcem. Pod kapotou se nachází napříč uložený osmiválec 2.9-litru z Ferrari 308 Quattrovalvole, který produkuje výkon 215 koní a točivý moment 285 Nm (před faceliftem) a 205 koní a 263 Nm (po faceliftu kvůli katalyzátoru). Poháněna jsou přední kola a převodovka pětistupňová manuální. Hmotnost činí pouze 1400 kilogramů a zrychlení z nuly na stovku zabere 7.6 sekundy, přičemž se dokáže vyšplhat až na 237 km/h.
Kromě skvostné techniky od Ferrari byla velmi zajímavá i výbava – v základu jste dostali třeba elektrická sedadla s vyhříváním, automatickou klimatizaci, hebké koberečky, alcantarový strop a ručně šité kožené čalounění Poltrona Frau.
Velmi zvláštní jsou jízdní vlastnosti. Auto je dle dobových testů poměrně dost nedotáčivé a jeho chování nebezpečné. Motor je potřeba točit až k červenému poli v 6750 otáčkách za minutu, aby se vůbec něco pořádného dělo. Tento stroj je nutnost umět řídit a pak si ho náramně užijete. Říká se, že jízda s ním je nepopsatelný zážitek. Zajímavostí je, že třeba v pružném zrychlení je levnější přeplňovaný dvoulitr rychlejší, než Maranellský osmiválec.
Srovnání s konkurencí
Lancia Thema 8.32 je dnes skvělým youngtimerem, který se dá zatím pořídit za slušné peníze a zdá se tak být i dobrou investicí do budoucna. Je však potřeba koupit pěkný kus s nižším nájezdem, protože neobstarávaná auta bývají často poruchová. Ceny za slušné kusy startují na 500 000 Kč. Poslední zajímavým číslem je počet vyrobených 8.32, vzniklo jich jen 3971 a spousta už je dávno po smrti. No a pokud nechcete tolik investovat, dvoulitrové turbo zlé taky nebude.
Náš TIP.
« Toto je nový Renault Mégane R.S. – Dočkáme se ho už brzy Toyota GT4586 se prohání na trati, zní úžasně – video »