TEST Volkswagen Amarok 3.0 V6 TDI – Nejlepší neamerický pick-up
Mám čisté společenské oblečení, jedu pick-upem pokrytým nánosem bláta a na dálnici ve 130 km/h dojíždím trojkové BMW v dvoulitrové naftě. Jeho řidič si to nenechává líbit a místo úhybného manévru přibližuje pedál plynu k podlaze. To však ještě netuší, že tato ušpiněná krabice mu vytře zrak. Zapínám ”sportovní” režim a probouzím třílitrový šestiválec. Až do 190 km/h mě má na zadku a pak nevěřícně uhýbá na stranu, když ho téměř ve 200 km/h předjíždí koncernový pick-up. Jak stylové!
Ano, uhádli jste správně. Řídím faceliftový Volkswagen Amarok, který dal sbohem přeplňovaným čtyřválcům a pod kapotou přivítal třílitrové šestiválce. S modernizací však nepřišly jen mohutnější motory, ale i komfortnější podvozek a kvalitnější interiér. Zda-li je novinka opravdu tak dobrá, jak říká výrobce, zjistíme co nevidět.
Po designové stránce se ”chladný” pick-up změnil jen minimálně – bixenonová světla dostala novou grafiku LED denního svícení a mírně přepracovaný je i přední nárazník- laik však žádné změny většinou nezaznamená. Skvěle vypadá v naší modré metalíze, kterou krásně doplňují chromované detaily a velká 19-palcová litá kola. Oproti ostatním pick-upům zaujmou především vytažené blatníky a celková robustnost – mohutněji působí už snad jen nová Toyota Hilux. Podsvícené prahy si pak dovolím označit za snobskou záležitost.
Uvnitř zaujme nová přístrojová deska a brilantní kvalita zpracování. Kvůli zachování použitelnosti a ”nezničitelnosti” zde zůstaly tvrdé materiály, což není vůbec na škodu – přeci jen je to pořád pracovní pick-up a vnitřek musí něco vydržet. Parádní jsou kožená sedadla, která umí být komfortní, ale i podržet tělo na rozbitých polňačkách. Novější informační systém a všechny ovládací prvky jsou stejné jako u jiných vozů koncernu VW, takže ergonomie všeho dostává jedničku. Vlastně si tady připadám jako v nafouklém Golfu.
Nákladový prostor je pak jedním z největších v kategorii. Na ložnou plochu čtyřdveřového modelu Amarok lze bez problému umístit napříč jednu europaletu a užitná hmotnost přesahuje hranici jedné tuny. Navíc bez problému utáhne návěs do hmotnosti 3.5 tuny.
Nový výkonný vznětový motor V6 pro model Amarok vychází vstříc přání zákazníků požadujících vysokou hnací sílu v nízkých otáčkách. Zároveň prý přesvědčí i svou robustností a spolehlivostí, ale to ukáže až samotný čas. Maximální točivý moment suverénního šestiválce lze využívat již při 1500 otáčkách za minutu. A jeho hodnota činí 550 Nm, tedy o 130 Nm více než u předchozího modelu s 2.0 BiTDI. Výkon nejsilnější varianty (té naší) je parádních 165 kW – lze nakonfigurovat i slabší a levnější verze se 150 kw a 500 Nm či 120 kW a 450 Nm.
Vrchol nabídky je propojen s osmistupňovou automatickou převodovou s hydrodynamickým měničem – nikoli s DSG a masivní krouťák posílá na všechna kola přes permanentní pohon všech kol s diferenciálem Torsen. Pod touto specifikací je totožná čtyřkolka, avšak s šestistupňovým manuálem a redukcí. Na spodku nabídky je vůz s manuálem a pohonem zadních kol.
Po prvních kilometrech mile potěší skvělý výhled do všech stran (dokonce i dozadu) a celková použitelnost auta na jezdění do práce, obchodu či vození dětí do školy. Ve výbavě je prakticky vše, co potřebujete a vlastně vše, co dokáží nabídnout městská SUV typu Touareg nebo Tiguan. Ranní cesty zpříjemní kvalitní audio, vyhřívaná sedadla, multifunkční volant a další prvky výbavy.
Dalším velkým potěšením je komfortní podvozek. Na městských výmolech neodskakuje a chová se normálně, jako u každého jiného auta. Je měkčí a poměrně houpavý, do karoserie nepřenáší téměř žádné rázy. Překvapuje mě hlavně jistá a neposkakující záď, což je u pick-upů novinkou a každý jiný konkurent si o tom může nechat jen zdát. Řízení je až příliš přeposilované a lehké, což však uvítají především ženy, kterým manžel Amaroka půjčí. Po přesednutí z obyčejného auta je dlouhé a je potřeba si na něj chvíli zvykat. Brzdový pedál se zdá být měkký, ale s dávkováním není problém. Opravdovou bombou je potom odhlučnění od kol, ale i to aerodynamické. Do kapsy strčí nejeden mainstreamový sedan.
Podvozek překvapí jistotou za jakýchkoliv podmínek, při rychlé jízdě na dálnici si nepřipadáte jako na lodi, ale jako v náklaďáku s přilnavostí průměrného hatch-backu. Dokonce mu nevadí ani svižnější jízda na okreskách – ne, že by se ale jednalo o nějaký sporťák. Náklony karoserie jsou samozřejmě znatelné, ale s trochou zvyku není problém uhánět opravdu vysokým tempem.
Samotný motor má sametově hladký chod a většinu cesty o něm vůbec nevíte. Otáčky drží nízko a při normální jízdě se jen veze na vlně točivého momentu. Při prudší akceleraci se dostaví silný lineární zátah, který citelně poleví až nad 3500 ot./min. Na takového obra slušná dynamika! Na dálnici v Německu mu nedělá problém uhánět rychlostmi blížícími se k hodnotě 200 km/h. Osmistupňová automatická převodovka řadí hladce, rychle a pokaždé ví, jaký převodový stupeň zvolit. Vlastně k ní nemám vůbec žádnou výtku, a to při jakémkoliv stylu jízdy. Je zde možnost i řazení pádly pod volantem, která jsou zcela zbytečná, alespoň dle mého názoru. Málem bych zapomněl na spotřebu, která se průměrně pohybuje do 10 litrů, ale v pohodě ji lze srazit k 8 litrům na sto kilometrů.
Jeho revírem však není silnice, nýbrž polní cesty a pořádný terén, pro který byl určen. Z okolí vím, že Amarok je označovaný za městský pick-up, který toho mimo zpevněnou komunikaci moc nedokáže. Jenže to je jen pověra odpůrců koncernu VW, protože Amarok je v terénu skvělý, a to v lehkém, středním i těžkém. Projede vše, co mu přijde do cesty a v Česku jen těžko najdete místo, které ho zastaví. Vlastně jsem neměl pick-up, který bych v terénu dostal na holičky, ta auta mají limity mnohem dál než 99 % řidičů.
Sečteno podtrženo, Volkswagen Amarok 3.0 V6 TDI je nejpoužitelnější a nejvšestrannější středně velký pick-up planety. Je komfortní a dostatečně prostorný pro běžné jezdění, rychlý a úsporný na dálnici a nepřekonatelný v terénu. Asi k němu není víc, co dodat… Stěžujete si na cenu překračující milion korun? Nemusíte, toto auto si ji hravě obhájí.
Plus
Komfortní podvozek
Jistota při svižnější jízdě
Vzhled
Kvalita zpracování
Silný, kultivovaný a úsporný motor
Převodovka
Průchodnost terénem
Parádní sedadla
Mínus
Přeposilované řízení
Méně místa na zadních sedadlech
Vyšší cena
« Co na sněhu funguje líp? Čtyřkolka na letních nebo zadokolka na zimních? Reportáž: Mikulášská Rally Slušovice 2016 »