Zrod hypersportů – Bugatti EB110 GT/SS, Jaguar XJ220, McLaren F1 a Ferrari F50
Dnes je povyk okolo hypersportů typu Ferrari LaFerrari, McLaren P1, Porsche 918 Spyder a různých Koeniggegů či Pagani. Občas si někdo vzpomene na Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT a Mercedes-McLaren SLR. Skoro nikoho už však neslyšíte mluvit o zakladatelích této kategorie. A právě proto se na ně dnes zaměříme, přivítejte Bugatti EB110 GT/SS, Jaguar XJ220, McLaren F1 a Ferrari F50. Všechny tyto vozy se vyráběly v první polovině 90. let a stanovovaly měřítka – byly extrémně výkonné, lehké a pekelně drahé. No a s cenou to není lepší ani dnes, jedná se totiž o dokonalé investice, které vyjdou na desítky milionů korun.
Bugatti EB110 GT/SS
Bugatti EB110 se představilo v roce 1991 a ve dvou variantách GT a SS se vyrábělo čtyři roky. Celkem se vyrobilo přibližně 70 GT a 220 SS. Ceny se dnes pohybují od 20 do 50 milionů korun.
Uprostřed vozu se nachází čtyřikrát přeplňovaný 3.5-litrový dvanáctiválec, jenž přes šestistupňovou převodovku a mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou posílá výkon 560 koní a točivý moment 611 Nm. Ostřejší verze SS nabízí oproti luxusněji zaměřenému GT o 52 koní a 39 Nm více. Hmotnost je 1620 respektive 1480 kilogramů. Poměry jsou tak ohromující, máme tady 346 koní, 377 Nm a 413 koní, 439 Nm na tunu. A to jsou dámy a pánové čísla, kterými se nemůže pyšnit ani většina dnešních supersportovních aut.
Zrychlení z nuly na stovku proběhne za 3.5/3.3 sekundy a maximální rychlost je 342/355 km/h. Jediným mínusem je, že maximální rychlost verze SS nikdy nebyla měřena oficiálně, a tak o pár měsíců později světový rekord vyfoukl Jaguar XJ220 s rychlostí necelých 350 km/h.
Jaguar XJ220
Jaguar XJ220 přišel jen pár měsíců po exotickém Bugatti a hned se stal nejrychlejším vozem světa. Výrobní období bylo mezi lety 1992-1994 a světlo světa spatřilo jen 281 kusů. Koupit si ho můžete za sumu 11-15 milionů korun.
Vozidlo je poháněno TwinTurbem přeplňovaným šestiválcem o objemu 3.5-litru, který přes pětistupňovou převodovku zásobuje zadní kola brutálním výkonem 549 koní a krouťákem 641 Nm. Hmotnost je 1470 kilogramů a poměr výkon, točivý moment k váze úctyhodných 374 koní a 436 Nm na tunu.
Stokilometrovou hranici atakuje za 3.8 sekundy a maximální rychlost dosahuje hodnoty 347 km/h.
McLaren F1
Dodnes se mu říká král hypersportů a trvalo dlouhá léta, než ho v maximální rychlosti někdo překonal. Povedlo se to až modernímu Bugatti Veyron, a to v roce 2005, téměř 12 let po zahájení výroby McLarenu F1. Auto se vyrábělo v období let 1993-1998 a celkem vzniklo pouze 100 kusů. Zajímavá je především kabina, ve které sedí řidič uprostřed a po stranách lze usadit dva spolujezdce. Rádi bychom vám napsali, za kolik se dá koupit, ale momentálně na prodej žádný není.
Za zády pilota burácí atmosférický dvanáctiválec původem od BMW, který má objem 6.1-litru a masivní výkon 627 koní doplněný o točivý moment 647 Nm. O vše se stará šestistupňová převodovka a zadní kola. Velkou výhodou je nízká hmotnost 1140 kilogramů, díky níž McLaren nejen skvěle zrychluje, ale i brzdí. Poměr je tedy 550 koní a 568 Nm na tunu.
Stovku zvládá za 3.2 sekundy a rozjede to až na famózních 391 km/h.
Ferrari F50
Do roku 1995 mezi sebou prakticky soupeřila jen trojice Bugatti, Jaguar a McLaren a Ferrari je sledovalo zpovzdálí. Až v polovině 90. let přišlo s odpovědí, která všem vyrazila dech. Prakticky se jednalo a techniku Formule 1 na běžných silnicích. F50 se sice nepyšnilo mezi hypersporty neobvyklou maximální rychlostí, ale dokázalo všechny spráskat jako psy na závodním okruhu. Výroba trvala dva roky a vyrobilo se 349 kusů. Cena se pohybuje od 35 do 45 milionů korun.
4.7-litrový dvanáctiválec jakoby byl přirostlý k páteři řidiče. Na zadní kola posílá nekompromisní výkon 520 koní a točivý moment 470 Nm, a to přes šestistupňový manuál. Ručička váhy ukazuje jen 1270 kilogramů a poměry jsou 409 koní a 370 Nm na tunu.
Z klidu na stovku zrychlí za 3.7 sekundy a udělá 325 km/h – více nedovolí velké přítlačné křídlo.
« Chcete spolehlivý ojetý vůz se zárukou? BMW-M.com: nový domov nejsilnějšího písmene světa. »