TEST MINI Cooper SD 5 Door – Skvěle sladěno!
Kdo náš web čte pravidelně ví, že jsem milovník vozů MINI. Nikdy mi však nešlo o jejich styl, bylo mi jedno jak v nich vypadám a že po nich šílí holky. Miluji jak MINI jezdí! Čistá radost z řízení, fantastický podvozek a reakce na sebemenší povel. Pořád mám před očima, jak jsem kdysi proháněl ultimativní MINI GP v Alpách a v uších mi zní ten rachot a střelba z výfuků. S vozy divize JCW jsem zažil neopakovatelné chvíle i momenty pěkně děsivé, protože chyby neodpouštějí. Prostě pravý adrenalin a to nejlepší, co s pohonem předních kol lze pořídit. A teď je tu generace nová a nebudu zastírat, že hned od premiéry sem měl strach. Strach, že už to nebude jako dříve…
O to větší strach nesl přídomek D, který značí naftovou jednotku pod kapotou. Spolu s písmenem S, tedy sportovním paketem to na první pohled totiž nešlo moc dohromady. Ještě méně pak s faktem, že k testu dorazila pětidveřová verze, které jsem po premiéře dlouho nemohl přijít na chuť, ačkoliv jsem zcela chápal důvod její existence. Klasické předsudky se nevyhnou ani motoristickým žurnalistům, máme je všichni a většinou se ukazují být chybné. Což je přesně případ testovaného vozu.
Ačkoliv se design vozu z generace na generaci příliš nezměnil a MINI si tak zachovává svou typicky přívětivou tvář, je zde několik designových prvků převzatých z konceptu Rocketman a zároveň růst do všech rozměrů. Oproti předchozímu modelu opět základní třídveřové provedení trochu povyrostlo, třeba na délku je to nárůst o téměř 10 centimetrů, další 4 se vměstnaly do šířky a o 7 mm narostlo Mini do výšky. O tom, že je vůz od základu nový, přesvědčuje i rozšířený a prodloužený podvozek, jehož 42 mm rozvoru k dobru přispělo k většímu kufru o objemu 210 litrů a více místa se dočkají i pasažéři.
Pětidveřová verze je ještě delší. Mini Cooper S 5 Door dokonce přesáhlo délkou čtyři metry (přesně 4.005 mm) a je o 155 mm delší, než třídveřová verze. Rozvor se natáhl o 72 a výška vzrostla o 11 milimetrů. No a tohle jsou informace, které ze začátku na očekávání nepřidají. Výrobce však tvrdí, že motokárový pocit je tu ještě více umocněný.
Verze Cooper S pak značí agresivněji laděnou karoserii v podobě přepracovaného nárazníku, masky chladiče a krásných chromovaných centrálních výfuku. Nechybí ani velká kola, pruhy na kapotě a kontrastně zbarvená střecha. Designeři se opravdu snažili zakrýt velikost auta a nutno podotknout, že se jim to povedlo. O atraktivnosti svědčí také to, jak mnoho lidí se za vozem otáčelo. V tomto MINI pořád udává směr.
Uvnitř je to doslova revoluce. Vše je ještě více funky a cool, než kdy předtím. Trochu mě jen mrzí odklon od středového rychloměru a jeho nahrazením klasickým budíkem pod volantem. Obří středový kruh samozřejmě zůstal a je v něm zabudován display infoteinment systému a diodové podsvícení celého obvodu, které mění barvu podle manipulace s klimatizací, hlasitostí anebo na základě zvoleného jízdního režimu. Znáte to, Sport je rudý a eko zelený…
Interiér jako celek je z mnohem lepších materiálů, měkčený, ukazatele mají lepší grafiku a tlačítka v leteckém stylu dodávají tradiční atmosféru. Ovladač infoteinment systému je nyní klasický iDrive po vzoru BMW a třeba při otevíraní oken se už nenabouráte, protože ovladače jsou nyní na dveřích a ne kdesi pod středovým panelem. Nechybí ani sportovní volant s tlustým věncem a úžasná ergonomická sedadla, která navíc zůstávají i komfortní. Takže ano, posun je tu obrovský a je to ještě víc funky, což cílovka ocení.
Pod kapotou naftové verze s přídomkem S “dříme” dvoulitrový čtyřválec s výkonem nadprůměrných 125 kW a 360 Nm. Ještě důležitější je však fakt, že BMW konečně dodává do MINI svou plnohodnotnou verzi tohoto dvoulitru a je to tak stejná jednotka, kterou najdete i v modelech BMW pod označením 20d. Proč to vystihuji? No víte, dříve naftová MINI trpěla opravdu nekultivovaným projevem. Vše je ale pryč a tato jednotka funguje naprosto úžasně – je skvěle odhlučnění, nepřenáší vibrace a její lineární zátah z gradací je mimo svět BMW nevídaný. Lepší naftový dvoulitr na trhu neexistuje.
Má chuť po otáčkách, překvapivou odezvu na plyn a směšně nízkou spotřebu. Dynamicky sem se pohyboval v horách do 6 litrů a to navíc mrzlo. O jeho potenci svědčí fakt, že MINI se s ním na stokilometrovou rychlost rozpohybuje už za 6.5 vteřiny. Přesvědčivé je pak zejména pružné zrychlení.
Pochválit také musím sladění s automatickou osmistupňovou převodovkou, která řadí bezchybně, logicky a zcela hladce. Při jakémkoli jízdním stylu a režimu dělá vždy přesně to, co po ní potřebujete a vždy má nachystaný přesně ten kvalt, který tam má správně být. Při defenzivní jízdě zase nechá auto krásně plout na vlně točivého momentu, zcela nenuceně. Krásná souhra!
Nebudu vás zbytečně zdržovat nudnou cestou městem a dálnicí, shrnu to jen tak, že ve městě se nové MINI díky rozměrům cítí jako doma a tvrdost podvozku se mezigeneračně výrazně zlepšila a nenaklepe vás jako salám. Což vlastně zpříjemňuje i pobyt na dálnici a delší cestování. Je to teď prostě mnohem použitelnější a všestrannější auto. A co ty motokárové vlastnosti?
MINI sází na svou tradici a v první pořádné zatáčce ukáže o čem to tady vlastně všechno je. Prostě okamžitě vyrazí za volantem, zakousne se a vykrouží dokonalý oblouk. Rychlosti, kterými zatáčky projíždí jsou opět z ilegální říše a stabilita je naprosto ukázková. Kola v rozích prostě dělají zázraky stejně, jako krátký rozvor. V každé zatáčce si člověk řekne, že nemusel tolik brzdit a šlo to daleko rychleji. Limit je opravdu daleko a MINI se vám bude smát do obličeje, jak se bojíte to do zatáčky podržet. Jo, to je ono! DNA je tu pořád a funguje parádně! Pro to, jak to auto zatáčí a drží, jej budete nadevše milovat. Jen trochu ztratilo cit v řízení, ale stále je příjemně tuhé a přesné.
Takže si to shrneme, nové MINI je větší, prostornější, praktičtější a víc “vystylované.” Co je důležité pro nás řidiče je fakt, že jezdí pořád stejně skvěle a nabízí i v dnešní době bezkonkurenční motokárový pocit z řízení.
Plusy
– Styl, vzhled a image
– Jízdní vlastnosti
– Zpracování
– Převodovka
– Motor a jeho dynamika
– Spotřeba
– Řízení
Mínusy
– Pořád je to nepraktické auto
– Výhled z vozu do všech stran
« Jaguar odhaluje koncept výkonného elektrického SUV i-pace Svět se zbláznil – Toto LaFerrari se prodává za cenu přes 10 milionů $, tedy 240 milionů Kč »