TEST Range Rover Evoque Cabriolet TD4 HSE
Offroady bez střechy jsou historicky známá a dekádami prověřená koncepce, jenže jim ta střecha taky nejde znova nasadit. Evoque Cabrio je první prémiové SUV, které nabízí možnost stažení střechy bez jakýchkoli kompromisů, ztráty terénních schopností a kýženého luxusu na palubě. A ačkoli se to může zdát jako zbytečný nesmysl, tak věřte, že tohle auto má smysl dokonalý.
Nebudeme si nic nalhávat, je předem jasné, že většinu zaujme zejména vzhled a styl a toho má Evoque bez střechy opravdu na rozdávání. Karoserie je široká s vytaženými blatníky, silueta nízká, nechybí decentní zadní křídlo, zatmavené světlomety. Dynamic paket pak přidává ostře řezané tvary a velké nádechy v náraznících, zadní difuzor a velké hranaté koncovky výfuků. Veškeré chromové části jsou v černém lesklém laku a aut vypadá prostě neuvěřitelně sexy a dravě. Nechybí ani velká dvacetipalcová kola. Pokud si svůj Evoque Cabrio objednáte v zářivé oranžové barvě, budete středem pozornosti opravdu kdekoli a kdykoli.
Upřímně, už dlouho jsem nejel autem, které by takto kroutilo krkem lidí v okolí. Takže ano, tohle je základní předpoklad a argument, proč po tomto vozidle sáhnout. Je to exotika, něco nového a navíc se výsledek povedl naprosto perfektně. O všem hovoří fakt, že se u nás prodalo již 16 kusů předtím, než tento model oficiálně vstoupil do prodeje. Nikdo z kupujících ho neměl šanci ještě řídit…
Jenže obavy nejsou na místě, je to Range Rover a ten by do světa auto bez terénních vloh nepustil. Bude to znít neuvěřitelně, ale cabrio zvládne v terénu úplně to samé, co uzavřená verze. Je dokonce vybaveno stejnými podpůrnými systémy a to už v základní verzi. Je tady tak pohon všech kol, devítistupňová převodovka ZF, dieselový motor Ingenium se 150 kW a famózní systém Terrain Response. Cabrio tak už v základu vyráží opravu našlápané. Aby také ne, startovací cena je 1.421.750 Kč, ale stejně vybavený čtyřdveřový Evoque by stál o 150.000 více. Jako první varianta modelu Evoque navíc cabriolet dostává velký desetiplacový display s novým infoteinment systémem, která konečně vypadá a funguje velmi dobře.
V okolí beskydských kopců jsem mohl vyzkoušet docela solidní terén. Nechyběly hluboké vodní brody, terénní dropy, překážky na boční náklon, výjezdy se křížením náprav a také krkolomné sjezdy. Počasí bylo navíc dost aprílové – půl dne pršelo a poté vykouklo sluníčko. Ze staženou střechou jsem se tak brodil (úroveň brodivosti 500 mm zůstal stejný i u otevřené verze) rozmáčeným a zabahněným terénem a náramně si to bez střechy užíval.
V jednom stoupání s překříženými nápravami a autem v solidním úhlu jsem zastavil a zkusil na takto zlomeném autě natáhnout střechu. Stalo se tak bez nejmenšího problému a vše do sebe krásně zapadlo. Ano, tak tuhá karoserie tohoto cabria je a její kroucení tady opravdu neexistuje. Na podvozku lze cítit mírně tužší naladění, ale pořád se jedná o velmi komfortní vozidlo. A co na silnici?
Přepínám nastavení vozidla do nejsportovnějšího režimu a pořádně beru za volant. Malé SUV poslouchá na slovo a každý povel okamžitě přenese na silnici s maximální přesností. Navíc jde cítit, že Evoque zatáčky vyloženě miluje. Podvozek je nastavený opravdu výborně a náklony karoserie jsou neznatelné. V zatáčkách, tak díky ideálně umístěnému těžišti, maskuje svou váhu a velikost. Líbí se mi i řízení, které je ideálním kompromisem mezi sportovním a komfortním. Výkonný motor TD4 ( 180 koní, 420 Nm ) navíc poskytuje skvělou pružnost i v náročných podmínkách. Užívám si každou další zatáčku s větrem ve vlasech.
Na okresce se ukazuje volba automatické převodovky ZF s devíti stupni, jako velmi dobré rozhodnutí. Vůz má v zásobě vždy ten kvalt, který člověk aktuálně potřebuje. Nedochází tak k čekání na to, než si převodovka vybere, co tam kopne. Jednoduše šlápnete na plyn a Evoque vystřeli vpřed. ZF je navíc ohromně rychlé a změny stupňů nejdou postřehnout jinak, než okem na otáčkoměru. Famózní! Vliv na spotřebu je výrazný – oproti předchozí stejné motorizaci se šestistupňovým automatem, nyní vůz odebírá o dva litry nafty méně. V řeči čísel jezdi ve městě za 10 litrů, mimo za 5 a kombinovaně za 7.
Nový motor Ingenium se zlepšil zejména v oblasti kultivovanosti a celkové odezvy. Vektorování točivého momentu znamená naprosté potlačení nedotáčivosti a dokud auto nevyprovokujete, je ukázkově neutrální. Při prudkém rozjezdu z místa je vždy sepnuta čtyřkolka a to platí i při sportovní jízdě – víc plynu rovná se připojení pohonu. V dvoukolku se Evoque mění jen v městském a dálničním režimu.
S nataženou střechou (která je mimochodem největší plátěnou střechou na trhu) se Evoque mění v klidného a tichého společníka, kdy nejde poznat rozdíl oproti uzavřené verzi. Potěšilo mě, že bez střechy do auta téměř vůbec nefouká a dá se bez ní cestovat zcela pohodlně klidně při rychlosti 150 km/h.
Pokud bych měl zmínit nějaké slabiny, tak to bude tižší naladění podvozku, které nezvládá filtrovat prudké nerovnosti a horší zpracování interiéru. Zejména pak povrzávající okna i se zavřenou střechou. Věřim, že to ale Land Rover vychytá v pozdějších produkčních verzích.
Takže tak, Evoque Cabriolet je stylový, krásný, luxusní a neztratil nic ze svých schopností. Už jen to z něj dělají velmi lákavou možnost, jenže on k tomu přidává něco, co se velmi těžce popisuje. Charakter a kouzlo osobnosti a zážitek, kterým každá jízda bude. Ono totiž projíždět otevřenou krajinou mezi stády muflonů a bizonů, brodit se zatopeným lomem a nebo zdolávat nástrahy těžkého terénu má něco do sebe!
Plusy
- vzhled a a image
- převodovka ZF
- jednotka Ingenium
- jízdní vlastnosti
- terénní schopnosti
- nízká spotřeba
Mínusy
- slabší kvalita zpracování
- tužší naladění podvozku
« Ferrari 575M Maranello za 79 900 Kč je skutečností – Má třílitrový šestiválec a 122 kW Renault představil Mégane GrandCoupé »