IMG_3808

TEST Kia Optima 1.7 CRDi – Úspěšný útok na německou špičku

8. 9. 2016 • KIA, Novinky, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 90%

podvozek: 95%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 90%

Kia Optima mě tak zaujala, že bych jí nejraději dal 100 %. Má skvělý podvozek, kultivovaný motor, vynikající interiér a umí jezdit úsporně. Bohužel kvůli drobným nedostatkům v podobě absence silnějšího vznětového motoru nebo lehce nedoladěné dvouspojkové převodovce se na vrchol kategorie nedostala. TOP 5 má však jistou.

Verdikt:

Dlouho jsem auta značky Kia obcházel obloukem a o samotné automobilce si myslel, že je tu jen do počtu. V minulých letech to možná byla pravda, ale dnes je tomu úplně jinak, protože Kia útočí na ty nejlepší ve všech kategoriích. Nutno podotknout, že se jí to daří. Naposledy mě o tom přesvědčila nová generace Optimy, která kvůli pár malým chybám nestojí na absolutním vrcholu ve svém segmentu. A to je strašně velká škoda, zasloužila by si to.

Exteriér

Nová Optima dostala bi-xenonové světlomety doplněné o technologii LED denního svícení, nové zadní LED světlomety, které nyní působí dravě a autu společně s elegantní a dynamickou karoserií dodávají na exkluzivitě. Zaujmout umí stříbrná maska chladiče – při pohledu na ni zjišťuji, že Kia se inspirovala Mercedesem, což vůbec není na škodu. Nárazník ladně navazuje na zbytek karoserie a po stranách ukrývá integrované LED denní svícení. Ze zadního pohledu mi bohužel chybí druhá koncovka výfuku, se kterou by auto vypadalo o něco víc prémiově. Novinkou je příplatkový paket Sport Line, o který můžete vůz obohatit – jeho součástí jsou sportovnější detaily, my jsme ho na voze neměli.

5

Interiér

Velké překvapení nastává po nasednutí, protože interiér je opravdu něco. Multifunkční volant skvěle padne do rukou, čalouněno je příjemnou kůží, sedadla jsou velmi pohodlná a příjemná na dlouhých cestách, vzadu je neuvěřitelně moc místa na kolena a celková prostornost kabiny je výjimečná. Jen posed by vyšší osoby uvítaly nižší a u pravé nohy mu nedokážu odpustit ostrou hranu, která nepříjemně tlačí do kolena. Materiály jsou kvalitní a většina z nich měkčených. Ergonomie se povedla na jedničku, a to zejména kvůli středovému panelu podobnému tomu z BMW řady 5. Když jsme u porovnávání, oblouk táhnoucí se od dveří přes celou palubní desku jsme už viděli u Jaguaru – vypadá to skvěle! Nenazval bych to však kopírováním, ale pouze inspirací ke stvoření velmi útulného místa. Obrovskou pochvalu si zaslouží rychle reagující 8” displej s povedeným systémem a audio soustava Harman/Kardon s deseti reproduktory a jedním subwooferem. Spokojený jsem byl i s navigací TomTom a uvnitř můžete mít parádičky, jako třeba bezdrátové dobíjení mobilního telefonu nebo třízónovou klimatizaci. Zavazadlový prostor nabízí objem 510 litrů (kombi 552 litrů).

4

Rozměry a technika

Testovaná optima v provedení sedan měří 4 855 milimetrů na délku, 1 860 na šířku, 1 465 na výšku a rozvor má 2 805 milimetrů. Hmotnost je okolo 1 600 kilogramů dle provedení. V závislosti na stupni výbavy lze mít pneumatiky o rozměru 205/65 R16, 215/55 R17 nebo 235/45 R18.

Pod kapotou se nachází vznětový čtyřválec 1.7 CRDi, jenž disponuje výkonem 104 kW ve 4 000 otáčkách za minutu a točivým momentem 340 Nm od 1 750 do 2 500 otáček za minutu. S tímto motorem a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT je Optima schopna zrychlit z nuly na stovku za 11 sekund a dosáhnout maximální rychlosti 203 km/h – v reálu jsem s ní podle navigace jel až 225 km/h. S manuální převodovkou je zrychlení o jednu sekundu lepší. Kombinovaná spotřeba je podle výrobce 4.4 litru a emise CO2 116 g/km, ale v normálním provozu se budete pohybovat okolo 6 litrů, což je na auto této velikosti slušná hodnota.

Pokud by vám nestačila naftová sedmnáctistovka, nově si můžete objednat i sportovnější provedení GT, které nabízí z benzínu 2,0T-GDI výkon 183 kW a točivý moment 350 Nm. Tento motor už nespolupracuje s dvouspojkou DCT, nýbrž s klasickým šestistupňovým automatem. Na stovku zrychlí za 7.4 sekundy a umí až 240 km/h. Spotřeba se však přiblíží deseti litrům.

V tomto odstavci se dostáváme k první chybě, kvůli které Optima nemůže pomýšlet na sesazení Škody Superb a Volkswagenu Passat z trůnu kategorie, chybí jí výkonnější nafta v nabídce. Jedna-sedmička stačí, ale při zrychlování lze znát její menší objem a žádný rychlík to bohužel není. Jak se říká, objem ničím nenahradíš.

V rychlosti se podíváme i na podvozek, kde nalezneme nezávislé zavěšení McPherson s vinutými pružiny a plynovými tlumiči se zkrutným stabilizátorem vpředu a nezávislé víceprvkové zavěšení s vinutými pružinami s plynovými tlumiči se zkrutným stabilizátorem vzadu. Vpředu i vzadu jsou klasické hydraulické kotoučové brzdy s podtlakovým posilovačem.

1

Jízda – Dokonalý společník

Jeho teritorium je dálnice, i navzdory menšímu objemu motoru auto příjemně zrychluje a při normální jízdě je výkon naprosto dostačující. Jakmile se dostanete na určitou rychlost, začnete si uvědomovat, čím vším sovu konkurenci strká do kapsy. Má velmi komfortní a jistý podvozek ve vysokých rychlostech, vynikající odhlučnění a jeden z nejpříjemnějších interiérů. Nedělá mu problém letět 200 km/h s minimálním aerodynamickým hlukem. Ani po 500 kilometrech jízdy vás z Optimy nebolí záda a radostí překypují i zadní cestující obklopení spoustou místa. Čím delší dobu v tomto autě trávíte, tím víc si uvědomujete, jak je vlastně skvělé. Překvapil mě systém jízdy v pruzích, který povedeně reaguje i na hůře viditelné čáry na silnici a s občasným ťuknutím do volantu mu nedělá problém takto ujet stovky kilometrů (na vlastní nebezpečí).

To stejné platí i na okreskách. Adaptivní podvozek se třemi režimy nastavení Comfort, Normal a Sport umí perfektně držet stopu a zároveň zůstat dostatečně komfortním. Na klikatých okreskách bych uvítal jen kratší řízení a trochu víc zpětné vazby od předních kol. V ostřejší verzi GT to musí být na klikaté silnici docela zábava.

Přesuneme-li se do města, tak se Kia pochlubí dobrou manévrovatelností, avšak horším výhledem vzad přes ostře zkosené zadní okno. S žehlením nerovností nemá problém ani v nižších rychlostech a do kabiny propustí jen opravdu velké výmoly. Dvouspojková převodovka DCT řadí fantasticky hladce a včas, jediným mínusem je příliš rychle spínající spojka při rozjezdu, kdy nedovolí jemné a pomalé popojíždění za pomocí pouštění brzdového pedálu. Kdo nemá rád parkování, tomu pomůže systém automatického parkování nebo spousta kamer snímající celé okolí a nabízející pohled z ptačí perspektivy.

2

Samotný motor je ve své výkonnostní kategorii takovým průměrem. Na dvoulitrová TDI dynamikou sice ztrácí, ale v pružném zrychlení a pocitové síle porazí třeba vrcholnou jedna-šestku dCi od Renaultu. Pocitově mu přidává i sedmistupňová převodovka, díky čemuž mohou být stupně kratší a motor tolik neztrácí dech. Příjemně překvapí jeho kultivovaný chod a na čtyřválec velmi příjemný chod v nižších otáčkách, což bohužel neplatí v těch vyšších.

Chtělo to dotáhnout do konce

Nemůžu se ubránit slovům, že je mi Optimy líto. Kdyby technici a inženýři Kia strávili trochu více času nad doladěním detailů, jako je třeba rychlé spínání spojky dvouspojkové převodovky nebo auto osadili 2.2-litrovým čtyřválcem CRDi ze Sorenta, nebál bych se říct, že toto je nejlepší auto ve svojí kategorii. I tak se ale řadí mezi pět nejlepších aut segmentu a je nutno před ní smeknout. Na dlouhé cesty nejspíš lepší volba není. A za cenu do jednoho milionu korun s výbavou, kterou konkurence nabízí za mnohem vyšší částky? Já bych měl jasno! Už jen kvůli tomu, že Optimu skoro nikdo nemá a nesplynete tak s davem, jako když si koupíte téměř jakékoliv jiné auto této kategorie.

Cena začíná na 684 980 Kč s DPH za Optimu s výbavou Comfort a manuální převodovkou. Střední výbavový stupeň vyjde na 734 980 Kč s manuálem a nejvyšší Premium s DCT na 869 980 Kč. Se všemi doplňky výbavy vyjde na necelý milion Kč s DPH.

 3

Plus

Přijatelná cena

Komfortní podvozek

Dobré odhlučnění

Hladce řadící převodovka

Kvalitní interiér

Ergonomie

Rychlý informační systém a ozvučení

Prostorný interiér

Záruka na 7 let

Mínus

Rychle spínající spojka při popojíždění

Chybí silnější naftový motor v nabídce a pohon 4×4

Kvalita parkovací kamery

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz