TEST Kia Optima 1.7 CRDi – Úspěšný útok na německou špičku
Dlouho jsem auta značky Kia obcházel obloukem a o samotné automobilce si myslel, že je tu jen do počtu. V minulých letech to možná byla pravda, ale dnes je tomu úplně jinak, protože Kia útočí na ty nejlepší ve všech kategoriích. Nutno podotknout, že se jí to daří. Naposledy mě o tom přesvědčila nová generace Optimy, která kvůli pár malým chybám nestojí na absolutním vrcholu ve svém segmentu. A to je strašně velká škoda, zasloužila by si to.
Exteriér
Nová Optima dostala bi-xenonové světlomety doplněné o technologii LED denního svícení, nové zadní LED světlomety, které nyní působí dravě a autu společně s elegantní a dynamickou karoserií dodávají na exkluzivitě. Zaujmout umí stříbrná maska chladiče – při pohledu na ni zjišťuji, že Kia se inspirovala Mercedesem, což vůbec není na škodu. Nárazník ladně navazuje na zbytek karoserie a po stranách ukrývá integrované LED denní svícení. Ze zadního pohledu mi bohužel chybí druhá koncovka výfuku, se kterou by auto vypadalo o něco víc prémiově. Novinkou je příplatkový paket Sport Line, o který můžete vůz obohatit – jeho součástí jsou sportovnější detaily, my jsme ho na voze neměli.
Interiér
Velké překvapení nastává po nasednutí, protože interiér je opravdu něco. Multifunkční volant skvěle padne do rukou, čalouněno je příjemnou kůží, sedadla jsou velmi pohodlná a příjemná na dlouhých cestách, vzadu je neuvěřitelně moc místa na kolena a celková prostornost kabiny je výjimečná. Jen posed by vyšší osoby uvítaly nižší a u pravé nohy mu nedokážu odpustit ostrou hranu, která nepříjemně tlačí do kolena. Materiály jsou kvalitní a většina z nich měkčených. Ergonomie se povedla na jedničku, a to zejména kvůli středovému panelu podobnému tomu z BMW řady 5. Když jsme u porovnávání, oblouk táhnoucí se od dveří přes celou palubní desku jsme už viděli u Jaguaru – vypadá to skvěle! Nenazval bych to však kopírováním, ale pouze inspirací ke stvoření velmi útulného místa. Obrovskou pochvalu si zaslouží rychle reagující 8” displej s povedeným systémem a audio soustava Harman/Kardon s deseti reproduktory a jedním subwooferem. Spokojený jsem byl i s navigací TomTom a uvnitř můžete mít parádičky, jako třeba bezdrátové dobíjení mobilního telefonu nebo třízónovou klimatizaci. Zavazadlový prostor nabízí objem 510 litrů (kombi 552 litrů).
Rozměry a technika
Testovaná optima v provedení sedan měří 4 855 milimetrů na délku, 1 860 na šířku, 1 465 na výšku a rozvor má 2 805 milimetrů. Hmotnost je okolo 1 600 kilogramů dle provedení. V závislosti na stupni výbavy lze mít pneumatiky o rozměru 205/65 R16, 215/55 R17 nebo 235/45 R18.
Pod kapotou se nachází vznětový čtyřválec 1.7 CRDi, jenž disponuje výkonem 104 kW ve 4 000 otáčkách za minutu a točivým momentem 340 Nm od 1 750 do 2 500 otáček za minutu. S tímto motorem a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT je Optima schopna zrychlit z nuly na stovku za 11 sekund a dosáhnout maximální rychlosti 203 km/h – v reálu jsem s ní podle navigace jel až 225 km/h. S manuální převodovkou je zrychlení o jednu sekundu lepší. Kombinovaná spotřeba je podle výrobce 4.4 litru a emise CO2 116 g/km, ale v normálním provozu se budete pohybovat okolo 6 litrů, což je na auto této velikosti slušná hodnota.
Pokud by vám nestačila naftová sedmnáctistovka, nově si můžete objednat i sportovnější provedení GT, které nabízí z benzínu 2,0T-GDI výkon 183 kW a točivý moment 350 Nm. Tento motor už nespolupracuje s dvouspojkou DCT, nýbrž s klasickým šestistupňovým automatem. Na stovku zrychlí za 7.4 sekundy a umí až 240 km/h. Spotřeba se však přiblíží deseti litrům.
V tomto odstavci se dostáváme k první chybě, kvůli které Optima nemůže pomýšlet na sesazení Škody Superb a Volkswagenu Passat z trůnu kategorie, chybí jí výkonnější nafta v nabídce. Jedna-sedmička stačí, ale při zrychlování lze znát její menší objem a žádný rychlík to bohužel není. Jak se říká, objem ničím nenahradíš.
V rychlosti se podíváme i na podvozek, kde nalezneme nezávislé zavěšení McPherson s vinutými pružiny a plynovými tlumiči se zkrutným stabilizátorem vpředu a nezávislé víceprvkové zavěšení s vinutými pružinami s plynovými tlumiči se zkrutným stabilizátorem vzadu. Vpředu i vzadu jsou klasické hydraulické kotoučové brzdy s podtlakovým posilovačem.
Jízda – Dokonalý společník
Jeho teritorium je dálnice, i navzdory menšímu objemu motoru auto příjemně zrychluje a při normální jízdě je výkon naprosto dostačující. Jakmile se dostanete na určitou rychlost, začnete si uvědomovat, čím vším sovu konkurenci strká do kapsy. Má velmi komfortní a jistý podvozek ve vysokých rychlostech, vynikající odhlučnění a jeden z nejpříjemnějších interiérů. Nedělá mu problém letět 200 km/h s minimálním aerodynamickým hlukem. Ani po 500 kilometrech jízdy vás z Optimy nebolí záda a radostí překypují i zadní cestující obklopení spoustou místa. Čím delší dobu v tomto autě trávíte, tím víc si uvědomujete, jak je vlastně skvělé. Překvapil mě systém jízdy v pruzích, který povedeně reaguje i na hůře viditelné čáry na silnici a s občasným ťuknutím do volantu mu nedělá problém takto ujet stovky kilometrů (na vlastní nebezpečí).
To stejné platí i na okreskách. Adaptivní podvozek se třemi režimy nastavení Comfort, Normal a Sport umí perfektně držet stopu a zároveň zůstat dostatečně komfortním. Na klikatých okreskách bych uvítal jen kratší řízení a trochu víc zpětné vazby od předních kol. V ostřejší verzi GT to musí být na klikaté silnici docela zábava.
Přesuneme-li se do města, tak se Kia pochlubí dobrou manévrovatelností, avšak horším výhledem vzad přes ostře zkosené zadní okno. S žehlením nerovností nemá problém ani v nižších rychlostech a do kabiny propustí jen opravdu velké výmoly. Dvouspojková převodovka DCT řadí fantasticky hladce a včas, jediným mínusem je příliš rychle spínající spojka při rozjezdu, kdy nedovolí jemné a pomalé popojíždění za pomocí pouštění brzdového pedálu. Kdo nemá rád parkování, tomu pomůže systém automatického parkování nebo spousta kamer snímající celé okolí a nabízející pohled z ptačí perspektivy.
Samotný motor je ve své výkonnostní kategorii takovým průměrem. Na dvoulitrová TDI dynamikou sice ztrácí, ale v pružném zrychlení a pocitové síle porazí třeba vrcholnou jedna-šestku dCi od Renaultu. Pocitově mu přidává i sedmistupňová převodovka, díky čemuž mohou být stupně kratší a motor tolik neztrácí dech. Příjemně překvapí jeho kultivovaný chod a na čtyřválec velmi příjemný chod v nižších otáčkách, což bohužel neplatí v těch vyšších.
Chtělo to dotáhnout do konce
Nemůžu se ubránit slovům, že je mi Optimy líto. Kdyby technici a inženýři Kia strávili trochu více času nad doladěním detailů, jako je třeba rychlé spínání spojky dvouspojkové převodovky nebo auto osadili 2.2-litrovým čtyřválcem CRDi ze Sorenta, nebál bych se říct, že toto je nejlepší auto ve svojí kategorii. I tak se ale řadí mezi pět nejlepších aut segmentu a je nutno před ní smeknout. Na dlouhé cesty nejspíš lepší volba není. A za cenu do jednoho milionu korun s výbavou, kterou konkurence nabízí za mnohem vyšší částky? Já bych měl jasno! Už jen kvůli tomu, že Optimu skoro nikdo nemá a nesplynete tak s davem, jako když si koupíte téměř jakékoliv jiné auto této kategorie.
Cena začíná na 684 980 Kč s DPH za Optimu s výbavou Comfort a manuální převodovkou. Střední výbavový stupeň vyjde na 734 980 Kč s manuálem a nejvyšší Premium s DCT na 869 980 Kč. Se všemi doplňky výbavy vyjde na necelý milion Kč s DPH.
Plus
Přijatelná cena
Komfortní podvozek
Dobré odhlučnění
Hladce řadící převodovka
Kvalitní interiér
Ergonomie
Rychlý informační systém a ozvučení
Prostorný interiér
Záruka na 7 let
Mínus
Rychle spínající spojka při popojíždění
Chybí silnější naftový motor v nabídce a pohon 4×4
Kvalita parkovací kamery
« Reportáž: Czech Truck Prix 2016 K mání je extrémně šílené kombi – BMW M5 Touring G-Power, má 700 koní a jede 350 km/h »