TEST ojetiny Mercedes-Benz S 500 W221 – Osmiválcový obývák
Minule jsem ojetý Mercedes-Benz CLS přirovnával k sexy pětatřicítce, po které touží nejeden mladý muž. Jinak tomu nebude ani u eSka, Je to elegantní dáma vytříbeného vkusu, kterou mohou mít jen opravdoví gentlemani. Vážená žena vyššího postavení, kterou prostě musíte mít, alespoň na jednu noc… Zažít to nejlepší, co dokáže něžné pohlaví nabídnout. A přesně to je případ eS-klády – auto, které je se svým příchodem na trh pokaždé hodnoceno jako nejlepší auto planety a stává se vlhkým snem rádoby manažerů a splněným přáním bohatých podnikatelů. Inovativní technologie, majestátní vzhled a spousta luxusu. Zdá se, že obyčejný smrtelník se k této limuzíně ani nepřiblíží, ale opak je pravdou. Minulou generaci lze totiž pořídit za cenu pod půl milionu korun a parádní kousky jsou k mání do tři čtvrtě milionu. My jsme netroškařili a z AAA Auto jsme vzali pětikouli s pořádným osmiválcem pod kapotou. Po týdnu ježdění jsem zjistil, že i po deseti letech se stále jedná o moderní a technologicky velmi nadprůměrné auto, které zadupe do země mnohem novější soupeře.
Motory
Pod kapotou našeho krasavce bublá 5.5-litrový osmiválec s atmosférickým plněním, jenž produkuje solidní výkon 388 koní (285 kW) a točivý moment 530 Nm. Vše putuje pouze na zadní kola, a to přes 7-stupňový automat s hydrodynamickým měničem 7G-TRONIC. Verze s osmiválcem váží 1840 kilogramů a z nuly na stovku se rozjede za skvělé 5.4 sekundy a dvoustovkou upaluje za 20 sekund, zastaví ho až elektronický omezovač ve 250 km/h.
Jelikož se generace W221 vyráběla přes 7 let, pod její kapotou se vystřídal velký počet motorů. Nalezneme v něm prakticky vše, čtyřválec, šestiválce, osmiválce, dvanáctiválce a dokonce i hybrid. Lze tak mít eSko s výkonem od 201 do 604 koní.
RETRO TEST MERCEDES-BENZ E430 – JEDINĚ V8
Zážehové motory
S 280/300 – 3.0-litru V6, 231 koní (170 kW) v 6000 ot./min., 300 Nm v 2400–5000 ot./min.
S 350 – 3.5-litru V6, 272 koní (200 kW) v 6000 ot,/min., 350 Nm v 2400–5000 ot./min.
S 350 (2010 +) – 3.5-litru V6, 306 koní (225 kW) v 6500 ot./min., 370 Nm v 3500 ot./min.
S 350 4MATIC - 3.5-litru V6, 279 koní (205 kW) v 6000 ot./min., 350 Nm v 2400–5000 ot./min.
S 400 HYBRID - 3.5-litru V6, elektromotor, 299 koní (220 kW), 385 Nm v 2400-5000 ot./min.
S 450/450 4MATIC - 4.7-litru V8, 340 koní (250 kW) v 6000 ot./min., 460 Nm v 2700–5000 ot./min.
S 500/550 - 5.5-litru V8, 388 koní (285 kW) v 6000 ot./min., 530 Nm v 2800–4800 ot./min.
S 500/550 (2011 +) - 4.7-litru V8, 435 koní (320 kW) v 6000 ot./min., 700 Nm v 2800–4800 ot./min.
S 500/550 4MATIC - 5.5-litru V8, 388 koní (285 kW) v 6000 ot./min., 530 Nm v 2800–4800 ot./min.
S 600 - 5.5-litru V12 BiTurbo, 517 koní (380 kW) v 5000 ot./min., 830 Nm v 1800–3500 ot./min.
S 63 AMG - 6.2-litru V8, 525 koní (386 kW) v 6800 ot./min., 630 Nm v 5200 ot./min.
S 65 AMG - 6.0-litru V12 BiTurbo, 612 koní (450 kW) v 4800-5100 ot./min., 1000 Nm v 2000–4000 ot./min.
TEST OJETINY MERCEDES-BENZ CLS – SEXY DÁMA STŘEDNÍHO VĚKU
Vznětové motory
S250/300 CDI - 2.1-litru R4 BiTurbo, 204 koní (150 kW) v 4200 ot./min., 500 Nm v 1600–1800 ot./min.
S 300 BlueTec HYBRID - 3.0-litru V6, elektrický motor, 265 koní (195 kW), 560 Nm
S 320 CDI, 320 CDI 4MATIC - 3.0-litru V6 BiTurbo, 235 koní (173 kW) v 3600 ot./min., 540 Nm v 1600–2400 ot./min.
S 320 CDI BlueEFFICIENCY - 3.0-litru V6 BiTurbo, 235 koní (173 kW) v 3600 ot./min., 540 Nm v 1600–2400 ot./min.
S 350 CDI BlueEFFICIENCY, 350 CDI 4MATIC – 3.0-litru V6 BiTurbo, 235 koní (173 kW) v 3600 ot./min., 540 Nm v 1600–2400 ot./min.
S 350 4MATIC BlueTec - 3.0-litru V6 Turbo, 240 koní (180 kW) v 3600 ot./min., 617 Nm v 1600–2400 ot./min.
S 420 CDI - 4.0-litru V8 BiTurbo, 320 koní (235 kW) v 3600 ot./min., 730 Nm v 2200 ot./min.
S 450 CDI - 4.0-litru V8 BiTurbo, 320 koní (235 kW) v 3600 ot./min., 730 Nm v 2200 ot./min.
Exteriér, interiér
Mercedes-Benz třídy S je hmatatelnou kopií slova elegance, majestátnost a exkluzivita. Má vyvážené tvary futuristického původu, mohutnou masku doplněnou o dynamicky působící světla, dlouhou příď a decentní záď se zajímavě dělenými svítilnami. Na první pohled zaujme hlavně celková délka a šířka.
V interiéru si připadáte jako v obýváku. Komfortní odvětrávaná křesla s lehkým bočním vedením čalouněná tou nejlepší kůží. Elektrické nastavování sedadel je krásně vykresleno hliníkem na dveřích, volič automatické převodovky za volantem a diody parkovacích senzorů na stropě vzadu – Mercedes si dělá vše po svém a je to super. Na palubní desce je dřevěný dekor, pod nímž se nachází oranžový LED pásek a doplňují ho části z hliníku. Dokonce i výdechy klimatizace, tlačítka a ostatní detaily vyčnívají z davu fantastickými materiály a zpracováním. Středovému panelu dominuje kus dřevěného dekoru, na kterém je umístěny joystick informačního systému, nastavení jízdních režimů a pár dalších ovladačů. Odkládacích ploch je dostatek a zajímavě působí kapslička s numerickou klávesnicí pro ovládaní mobilního telefonu.
TEST OJETINY MERCEDES-BENZ E 350 CDI KOMBI – KRÁL MEZI OJETÝMI KOMBÍKY
Překvapil mě hlavně výborný posad za volantem, který je nízký a přitom stále vidíte na konec dlouhé kapoty, ze které vyčnívá zaměřovač charakterizující Mercedes. Sedadla jsou až absurdně pohodlná, jen volant už vypadá trochu zastarale a bohužel je náchylnější na opotřebení. Za ním se nachází digitální kaplička přístrojů, vedle níž jsou tlačítka pro zvednutí podvozku a vypnutí ESP, po pravé straně pak najdete displej informačního systému, který lze naklánět buď směrem k řidiči nebo ke spolujezdci – rozlišení je dobré a uživatelská příjemnost taky. Vzadu je místa dostatek ve všech směrech (u verze Long dokonce nastavitelná sedadla) – samozřejmostí je 4-zónová klimatizace pro co nejrozšířenější individualizaci. Za příplatek jste mohli mít třeba i masážní sedadla. Celková ergonomie si zaslouží jedničku, vlastně tu není nic, co by mi nějak výrazně vadilo. Prostě bývalé nejlepší auto planety!
Systémy
ESko je známé především tím, že s každou novou generací přiveze spoustu bezpečnostních systémů, které ve své době nemají obdoby. Takže co nabízí plně vybavená W221? Asistenční funkci dálkových světel, noční vidění s infračervenou kamerou, systém udržující vůz v jízdních pruzích, upozornění na rychlostní limity, detekci únavy řidiče Attention Assist, brzdový asistent Brake Assist Plus, adaptivní tempomat regulující vzdálenost DISTRONIC Plus a systém PRE-SAFE Brake se samočinnou aktivací brzdové soustavy. Takže v noci vidíte všechno živé, vlastně i mrtvé (ale musí to být ještě teplé) mnohem dřív než ostatní, na dálnici můžete na chvíli pustit volant a auto jede samo. Pokud jste unavení, doporučí vám přestávku, tempomat si dokáže udržovat vzdálenost před vámi jedoucím vozidlem, a když náhodou někdo vběhne do cesty nebo před vámi náhled zastaví, eSko nekompromisně sepne brzdovou soustavu a zabrání dopravní nehodě. Tolik bezpečnostních systémů nenajdete ani u většiny dnešních aut v prémiových řadách.
TEST OJETINY MERCEDES-BENZ C 250 CDI 4MATIC COMBI – SYMPATICKÝ SLUŽEBNÍK
Jízda
Konečně se dostáváme k tomu hlavnímu, jak vlastně téměř deset let staré eSko jezdí? No naprosto famózně. Takže se příjemně usaďte v pohodlném křesle, vypněte televizi a zavřete okna, ať si alespoň z části navodíte příjemnou atmosféru panující v tomto kočáře.
Po nastartování tlumeně zahřmí obří osmiválec a usadí se na velmi tichém volnoběhu – uvnitř motor ani neslyšíte. Poté přidáte a s lehkým brumláním se rozjedete, vlna točivého momentu je tak výrazná, že si připadáte skoro jako v elektromobilu. V autě panuje neuvěřitelné ticho a naprostý komfort. Zatím jsem ve městě a překvapuje mě podvozek, jenž skvěle filtruje všechny druhy nerovností a je jedno, jestli jedete po žulových kostkách, betonových panelech nebo rozbitém asfaltu. Airmatic zvládá žehlit velké výmoly i při nízkých rychlostech, což se u vzduchových podvozků moc často nevidí. Mezi betonovými zdmi českých měst nastává jen jeden problém, kvůli jeho délce a šířce na většině titěrných místech v centrech nezaparkujete.
RETRO TEST MERCEDES-BENZ SL 500
Na dálnici pomáhá příplatkový systém ABC (Active Body Control), jenž byl k dispozici u modelů s osmiválci a dvanáctiválci se zadním náhonem. Ten má za úkol během zlomku sekundy přizpůsobit odpružení aktuální situaci a vyrovnávat poryvy větru, přičemž už je řidič nemusí korigovat mírným kontra. Funkce se automaticky zapíná při rychlosti nad 80 km/h a vypne se buď snížením rychlosti pod tuto hranici nebo s prudkým pohybem volantu. Ale zpět k jízdě. Při předpisové rychlosti na dálnici ani nevíte o tom, že jedete – nerovnosti z 10 % odfiltrují pneumatiky, poté z 80 % geniální vzduchový podvozek a z dalších 10 % pohodlná sedadla. Do kabiny se tak dostane jen minimum rázů, ale ve většině případů žádné. Komfortu přidává i vynikající odhlučnění – nějaké hučení od podběhů, vibrace od motoru nebo aerodynamický hluk? Do rychlosti 200 km/h se nekoná, téměř vůbec. Občas se jen bohužel ozve nějaké vrznutí interiéru.
Motor si jen ševelí, vy si v klidu cestujete rychlostí 140 km/h, když v tom vás vybliká RSová Octavka TDI v chipu. V tu chvíli stačí seznámit plynový pedál s podlahou a letíte, ze 140 doslova skočíte na 180 a svižně zrychlujete k 250 km/h, kde ukáže stopku elektronický omezovač. I v těchto rychlostech je auto stále jisté a příjemné. A spotřeba? Pokud pojedete 120-130 km/h na tempomat, lze se dostat pod 9 litrů. Asi nevím, ve kterém autě bych svůj čas na dálnici trávil raději, leda tak v novějším eSku nebo Maybachu.
Na okresce ukazuje dvojí tvář. V komfortním režimu se houpe, jede klidně a bezstarostně jako na dálnici a ve městě. Převodovka nikam nespěchá a řadí velmi hladce. S režimem Sport se mění v tvrdého mastodonta, který navzdory vyšší hmotnosti dokáže udělat hodně parády i v zatáčkách. Podvozek se naklání minimálně a na výjezdu ze zatáčky přijde enormní zátah osmiválce. V pomalejších zatáčkách dokonce dokáže vystrčit záď do strany a i rychlá jízda je zábavná. Neslyšíte žádný okolní hluk, ale jen dunění poctivého V8. Pouze převodovka řadí pomalu, působí líným dojmem a řízení má docela dlouhý převod. Spotřeba se po celém týdnu ustálila na necelých 13 litrech, což je fajn, nemyslíte?
Cena servisu a náhradních dílů
U vzduchového podvozku Airmatic se časem nevyhnete výměně vzduchových měchů, chcete-li tlumičů, které vyjdou zhruba na 16-22 tisíc za jeden kus, kompresor si vyžádá necelých 11 tisíc korun. Není tak nereálné přiblížit se hranici 100 tisíc korun. Za základní servis, ve kterém je výměna oleje, filtru a pár dalších drobností, zaplatíte přibližně 8 tisíc, za pylový filtr 2700, vzduchový filtr skoro 3000, palivový filtr 2300, výměnu svíček 5700, žhaviče skoro 3000 za kus, brzdovou kapalinu 1200, stěrače 2500, přední brzdy 18000 a zadní brzdy 14000 korun.
Při koupi dbejte na jasnou servisní historii a dejte si pozor na výrazné opotřebení interiéru – taková auta mohla najet i půl milionu kilometrů, takže ruce pryč. Podvozek by neměl propouštět výraznější rázy do karoserie a převodovka by měla řadit bez cukání. Pokud se něco z předcházejících tvrzení děje, obejděte dané eSko obloukem, následné opravy podvozku a převodovky jsou velmi nákladné
TEST OJETINY MERCEDES-BENZ SLK 350 – RYCHLE, ZÁBAVNĚ A STYLOVĚ
Závěr
Mercedes-Benz třídy S i po téměř deseti letech života dokazuje, že ve své době byl jedním z nejlepších sedanů planety. Ani po takové době se ho nová auta podobných velikostí nechytají, což dokazuje i srovnávací test s trojkovým Superbem. Vlastně mě nenapadá žádná výraznější chyba, protože vše je velmi kvalitní a přívětivé. Za nevýhodu můžete brát jen dražší servis, ale tolik muziky za takovou cenu? To se přece vyplatí. Já bych měl v dané cenové kategorii jasno. Málem bych zapomněl ještě jednu radu. Jelikož se jedná o docela těžké auto, tak verze se zadním náhonem bohužel ztrácí na mokrém či kluzkém povrchu přilnavost, takže neuděláte chybu, budete-li uvažovat o čtyřkolce.
Za propůjčení vozu Mercedes-Benz S 500 děkujeme společnosti AAA Auto.
TEST OJETINY MERCEDES-BENZ ML320 CDI 4MATIC – KOUPĚ ROKU
Plus
Podvozek
Odhlučnění
Zpracování
Prostornost
Geniální motor
Vzhled
Mínus
Delší převod řízení
Menší kufr
Cena servisu a náhradních dílů
Menší kufr
« Mazda MX-5 s 532-koňovým V8 je realitou a můžete si ji normálně objednat 770-koňové Lamborghini Centenario poprvé na videu ze závodní okruhu – Zní famózně! »