TEST ojetiny Mercedes-Benz CLS – Sexy dáma středního věku
V mládí určitě každý muž zažil období, kdy nemohl odolat touze po noci se sexy udržovanou pětatřicátnící. Jenže málokomu se tento mokrý sen povedl splnit. Dost podobně na tom je i Mercedes-Benz CLS, snad vůbec první čtyřdveřové coupé v tomto segmentu. V roce 2004, kdy přišel na trh, to byla neskutečná pecka, automobilová socha. Dnes, téměř po 12 letech od představení, působí dojmem sexy dámy středního věku, po které kluci tajně touží a mladé puberťačky se jí jen smějí. V akci jim však pořádně vytře zrak a ukazuje, že má pořád, co nabídnout.
Přikrčená příď, zamračené světlomety a vytažené blatníky budí dojem pořádného hrubiána. Výrazný prolis táhnoucí se od předních kol až po zadní svítilny a ladně svažující se střecha přidávají na elegantnosti. Impozantní je i jeho délka 4913 milimetrů. Nízko položené víko kufru, dynamicky tvarovaná světla a dvě koncovky výfuku jen utvrzují v tom, že CLS patřilo k tomu nejlepšímu, co Mercedes nabízel. Ještě, aby ne – vždyť jen cena začínala na 1.7 milionu Kč.
Největší překvapení nastává po usednutí do pohodlných kožených sedadel s povedeným bočním vedením a při pohledu na dokonalou palubní desku. Okna jsou nízká, posed geniální a rozhled jako z pravověrného sporťáku, což se projeví i na mizerném výhledu vzad. Ano, volant už vypadá staře, ale ten zbytek… Vše je čalouněno příjemnou kůží, zpracování je výtečné a téměř všechny materiály jsou nadprůměrně kvalitní. Oku lahodí dřevěný dekor a linka táhnoucí se přes palubní desku a dveře. Na displeji informačního systému lze sledovat filmy, navigaci nebo si vybírat oblíbenou muziku, kterou solidně přehraje výkonná audiosoustava. Stejná pohádka je odvykládána i vzadu, na kolena je místa dostatek a hlavou o strop budou dřít jen osoby nad 185 centimetrů, nad 190 už bohužel i vpředu. Prostřední sedadlo schází a na jeho místě je jedna menší a druhá větší přihrádka. Je zde navíc možnost sklopit loketní opěrku nebo vytáhnout vestavěný vak na lyže. Zavazadlový prostor má slušných 505 litrů objemu. Abych jen nechválil, tak zmíním i mínusy, které jsou vlastně jen dva – vpředu není žádný držák nápojů a do přihrádky ve dveřích se nevejde ani půllitrová láhev. Díky tvaru karoserie alá coupé se při nastupování občas praštíte do hlavy.
Pod kapotou sídlí celkem sedm motorů, všechny spolupracují s automatickou převodovkou G-TRONIC a pohání výhradně zadní kola. Do roku 2006 byly pod kapotou dva šestiválce – vznětový i naftový a dvě plnotučné V8, přičemž ta od AMG je ”lehce” fouknutá kompresorem. Díky poměrně nízké hmotnosti 1730-1930 kilogramů (dle motorizace) a dobré aerodynamice si s vysokou rychlostí rozumí každá varianta.
Koncem roku 2006 přišla modernizace, která si kromě interiéru a změn na vzhledu vzala na starost i techniku, hlavně motory. Vznětový šestiválec zůstal téměř beze změn, benzinový šestiválec dostal přímé vstřikování a pětistovka pod kapotu schovala zcela nový agregát. AMG upustilo od přeplňování a před řidiče nastěhovalo přerostlou V8.
Testovaný vůz je faceliftovaný kousek z roku 2007, který pod kapotou ukrývá jeden z nejlepších vznětových šestiválců své doby. Při nastartování sice svůj naftový charakter nezapře, ale okamžitě se uklidní a při jízdě jen příjemně ševelí. Do kabiny nepronikají žádné vibrace a odhlučnění je vynikající, a to nejen od motoru, prostě kompletně – i při 200 km/h je aerodynamický hluk minimální. Zašlápněte pedál plynu do podlahy, převodovka podkopne dva stupně a auto se s mocným zátahem žene vpřed. Krásně jde cítit, jak se stádo všech 224 koní a krouťák 540 Nm zapírají pouze o zadní kola a auto tlačí kupředu. Přední kola dělají jen to, co mají, zatáčí, a jde jim to skvěle. Motor táhne lineárně a zátah je znatelný už od 1300 a poleví až za hranicí 4000 otáček. Turbo-díra je jen minimální. Převodovka řadí tak hladce, až jsou některá přeřazení absolutně neznatelná, načasování je parádní a řadí jen tehdy, kdy potřebujete a je jedno, jestli jedete sportovní nebo klidnou jízdou. Dlouhodobá spotřeba se ustálí mezi 8-8.5 litry, dálnici při 130 km/h a 2000 otáčkách zvládá za 8, okresky do 7 a město lehce přes 9. S plnou nádrží na 80 litrů bez problému ujede i 1000 kilometrů.
RETRO TEST MERCEDES-BENZ E430 – JEDINĚ V8
O komfort a přilnavost se stará vzduchový podvozek Airmatic, který má tři možnosti nastavení. Comfort, Sport 1 a Sport 2. V prvním režimu je auto plavné a vyžehlí 99 % všech nerovností bez sebemenších rázů do karoserie. Jedničkový Sport lehce přitvrdí a auto je jistější při svižnější jízdě po okreskách nebo vysokých rychlostech na dálnicích. Režim Sport 2 omezí náklony karoserie v zatáčkách na minimum a auto překypuje jistotou a přilnavostí. Hlavně přes podvozek cítíte, co se děje pod vámi a CLS je tak nádherně komunikativní a čitelné. Člověk by čekal, že na horším povrchu bude odskakovat, ale nikoli. V kombinaci s dobrou převodovkou, rychlým a přesným řízením a silným motorem se s ním dá jet extrémně rychle a jízda je dokonce zábavná. Vše okoření ještě skvělá pozice za volantem a vynikající brzdy. Velkou výhodou je možnost přizvednutí podvozku, díky čemuž není problém ani polní cesta – jen pomalu a opatrně. Ani dnes není moc aut, které dokáží tak skvěle kombinovat komfortní a sportovní styl jízdy – hlavně ve své době bylo CLS absolutní bombou a jedním z nejlepších Mercedesů v nabídce.
Za cenu okolo 400 tisíc korun málokteré auto nabídne tolik všestrannosti v tak krásném a příjemném balení. Mercedes-Benz CLS je jedním z těch aut, které nechci vracet a dostává se mezi pár vyvolených, u kterých bych přemýšlel nad koupí. Odveze čtyři lidi k tisíc kilometrů vzdálenému moři a vaše záda si toho ani nevšimnou. Na rychlé okresce vytře zrak spoustě sporťákům a na dálnici si posádku hýčká v tichosti a naprostém komfortu. BRAVO!
Na co si dát pozor
Pozor si dejte zejména na vzduchový podvozek Airmatic, kdy u prvních aut zlobila elektronika a dříve nebo později vám odejdou měchy či kompresor, což není zrovna levná záležitost. U automatické převodovky občas pozlobí mechatronika, což zapříčiňuje zanedbaná výměna oleje, který je nutno měnit nejpozději po 80 000 kilometrech, když ho vyměníte už v 50 000, jen si pomůžete. Problém se pozná nechutí podřazovat a přepínáním do nouzového režimu. Motory jsou vcelku bezproblémové a pozor si dejte hlavně na vrcholné osmiválce, kde záleží, jak se k nim choval minulý majitel. Proto je nejlépe kupujte od autorizovaných prodejců a raději připlaťte za vůz v dobrém stavu. AMG jsou navíc docela ceněným zbožím. Auto si vždy nechejte zkontrolovat v oficiálním servise nebo člověkem, který se v těchto autech vyzná a dbejte na jasnou servisní historii.
Za propůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto.
Plus
Výborné motory
Skvělý podvozek
Rychlé a přesné řízení
Odhlučnění
Kvalitní materiály a zpracování
Vzhled
Spotřeba 320 CDI
Mínus
Méně místa nad hlavou
Malý vstup do kufru
Chybí držák nápojů
Dražší servis a náhradní díly
délka (mm): | 4913 |
šířka (mm): | 1873 |
výška (mm): | 1403 |
rozvor (mm): | 2854 |
rozchod vpředu (mm): | 1559 |
rozchod vzadu (mm): | 1552 |
« Chris Evans končí v Top Gearu! Náhrada za Clarksona vydržela jen jednu sérii BMW M5 E34 s dvanáctiválcem je na prodej za velmi skromnou sumu »