70 let Samby: Kultovní Bulli z Hannoveru s exotickou přezdívkou
Před 70 lety byl na prvním poválečném autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představen ušlechtilý osmimístný Transporter s prostým označením „Kleinbus Sonderausführung“ (speciální verze mikrobusu). Pro mnohé se stal symbolem hippies, přestože se těšil velké oblibě dlouho před nástupem generace mladých se sloganem „Flower Power“ (síla květin). V současnosti je tento VW Bus známý po celém světě jako „Samba“ a patří mezi nejcennější klasické automobily. Mnozí považují model „Samba“ za vrcholnou verzi kultovních vozů Bulli.
Frankfurt nad Mohanem, 19. 4. 1951. V tento den se poprvé od konce druhé světové války znovu otevřely brány autosalonu IAA. Volkswagen využil příležitost a v ohromující expozici na ploše 1350 m2 představil nová vozidla. Na výstavišti postavil části montážní linky Brouka a návštěvníky očaroval do té doby nevídanou, téměř surreálně působící světelnou instalací. Média v souvislosti s expozici hovořila dokonce o „chrámu Volkswagenu“ a koncept prohlásila za vzor pro budoucí výstavy.
Hvězdou autosalonu byl bezesporu i nový Transporter pro přepravu osob, který ve Frankfurtu oslavil světovou premiéru. Volkswagen jej až do zahájení prodeje nazýval prostě „VW-Kleinbus Sonderausführung“ (speciální verze mikrobusu VW). Odlišnosti od běžné verze Kombi však rozhodně prosté nebyly. Příplatek zpočátku dosahoval téměř 3000 DM a zákazník za něj obdržel velký počet exkluzivních prvků výbavy na přání. Ušlechtilý Transporter navenek zářil harmonickým dvoubarevným lakováním s atraktivními ozdobnými lištami z hliníku a předním nárazníkem. Panoramatické prosklení karoserie s okny i na rozhraní bočních stěn a střechy se do té doby používalo pouze u autobusů. Transporter s 23 okny jim mohl směle konkurovat jako „prosklený vyhlídkový mikrobus“. Celek završovala velká posuvná plátěná střecha, díky níž měli cestující vzadu pocit, že sedí v kabrioletu. A mohli si tak užívat cestování s maximálním kontaktem s okolní přírodou.
Součástí ušlechtilé vnitřní výbavy byly boční stěny čalouněné tkaninou a chromované ozdobné prvky, které obklopovaly cestující a vytvářely pro ně luxusní atmosféru. Vhodný hudební doprovod pro malou společnost cestovatelů zajistilo na přání dodávané elektronkové rádio (model Auto-Super) v přístrojové desce.
Volkswagen tak postavil na kola opravdu luxusní cestovní mikrobus. V USA jej proto prodával pod patřičným označením: Microbus „Deluxe“. V Německu zůstalo u skromného označení „Sonderausführung“ (speciální verze), které se od roku 1952 změnilo na „Sondermodell“ (speciální model). Ani to nebyl název, který by vyvolával velké emoce.
Skvělé jméno si však velmi brzy vymysleli sami zákazníci, i když dnes už, žel, nelze přesně vystopovat jeho přesný původ. Název Samba mohl být odvozen ze slovních spojení: „Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett“ (verze se střešním oknem a speciální přístrojovou deskou) nebo také „Sonder Ausführung mit besonderer Ausstattung“ (speciální verze s mimořádnou výbavou). Lidé se samozřejmě mohli inspirovat také tehdy exoticky působícím tancem, vyjadřujícím radost ze života. Jméno Samba však luxusní Transporter nenesl jen v lidovém podání – pod tímto názvem se už v roce 1954 objevil v oficiálním ceníku nizozemského importéra z roku 1954.
Sériová výroba vozů „VW Kleinbus Sonderausführung“ byla zahájena 27. června 1951 a skončila v červenci 1967 po téměř 100 000 vyrobených exemplářích.
Nejstarší známá „Samba“ je v soukromých rukách sběratele z Porýní. Téměř celá historie tohoto vozu je doložená. Majitel má k němu dokonce i originální fakturu. V porovnání s dnešními tržními cenami to při pohledu na fakturovanou částku 9025 DM vypadá, že byl vůz „skoro zadarmo“. Avšak tehdy byl průměrný roční plat pouhých 3579 DM1.
Transportery ve verzi „Samba“ jsou v současnosti mimořádně vyhledávané, což se odráží i v jejich cenách. Vozy v perfektním stavu se v posledních letech prodávaly na aukcích vždy za závratné částky: za dosud nejdražší vůz „Samba“ zaplatil zájemce v roce 2017 v aukční síni Barrett-Jackson 302 500 USD.
Při koupi vozu ve verzi „Sonderausführung“/„Samba“ má prokazatelná historie vždy nedocenitelnou hodnotu, protože ne všechno, co vypadá jako „Samba“, bylo v této podobě také vyrobeno.
Několik faktů k vozům „Samba“:
– Lakování karoserie bylo téměř vždy dvoubarevné
– Vozy se dodávaly pouze s ozdobnými lištami
– Celková délka ozdobných lišt je 1112 cm
– Na přístrojové desce byly vždy hodiny
– Výbava na přání s kódem M 130 znamenala, že vozidlo bylo přímo z výroby dodáno bez horních oken na přechodu mezi střechou a bočními stěnami a bez posuvné plátěné střechy
– Vozy Samba, vyrobené v období od června 1951 do začátku srpna 1963, měly 23 oken – posuvné okno ve dveřích řidiče se počítalo jako jedno okno
– Vozy Samba, vyrobené v období od srpna 1963 do července 1967, měly 21 oken kvůli chybějícím rohovým oknům ve spojení s novými, širšími zadními výklopnými dveřmi
– První Samba nabízela výkon pouhých 18 kW/25 k
– Od roku 1953 byla Samba prvním Transporterem, který měl i vzadu nárazník místo nárazové lišty
– Rohová okna z akrylátového skla byla až v únoru 1955 nahrazena okny z bezpečnostního skla – ve Švýcarsku se proto těmto vozům také někdy říkalo „Plexibus“
Technické údaje | |||||
od června 1951 | od prosince 1953 | od srpna 1960 | od ledna 1963 | od srpna 1965 | |
Motor | vzduchem chlazený, plochý čtyřválec s protilehlými a protiběžnými písty (boxer), uložený vzadu | ||||
Zdvihový objem | 1131 cm3 | 1192 cm3 | 1192 cm3 | 1493 cm3 | 1493 cm3 |
Nejvyšší výkon | 18 kW/25 k
při 3300 min-1 |
22 kW/30 k
při 3400 min-1 |
25 kW/34 k
při 3600 min-1 |
31 kW/42 k
při 3800 min-1 |
32 kW/44 k
při 4000 min-1 |
Nejvyšší rychlost | 75 km/h | 80 km/h | 95 km/h | 105 km/h | 105 km/h |
Rozměry | |||||
Vnější délka | 4100 mm | 4220 mm | 4300 mm | 4300 mm | 4300 mm |
Vnější šířka | 1700 mm | 1750 mm | 1800 mm | 1800 mm | 1800 mm |
Vnější výška | 1900 mm | 1940 mm | 1940 mm | 1940 mm | 1925 mm |
Rozvor náprav | 2400 mm | 2400 mm | 2400 mm | 2400 mm | 2400 mm |
Pohotovostní hmotnost | 1070 kg | 1110 kg | 1125 kg | 1150 kg | 1150 kg |
Užitečná hmotnost | 680 kg | 740 kg | 740 kg | 750 kg | 920 kg |
Celková hmotnost | 1750 kg | 1850 kg | 1865 kg | 1900 kg | 2050 kg |
Kola dodávaná z výroby | 3,50 D x 16 | 4,5 K x 15 | 4,5 K x 15 | 4,5 K x 15 | 5 JK x 14 |
Pneumatiky | 5,50 – 16 s duší | 6,40 – 15 s duší | 6,40 – 15 s duší | 6,40 – 15 s duší | 7,00 – 14 bezdušové |
Objem palivové nádrže | 40 litrů |
« Test Audi e-tron GT quattro: Kladivo na Teslu Honda představila zcela nový model HR-V e:HEV »