5 generací Mercedesu třídy E AMG – Začalo to stádem 272 koní, dnes jich je 603
Mercedes teprve před chvílí odhalil novou třídu E v tovární úpravě od AMG, která je naprosto famózní. Proto nebude na škodu, když se podíváme zpátky do historie na všechny čtyři předešlé generace tohoto výjimečného monstra. Už se totiž vyrábí 24 let.
O aktuální nabídce AMG nebo o zbrusu novém AMG E 63 4MATIC / E 63 4MATIC S si můžete přečíst ZDE a ZDE.
Mercedes-Benz E AMG W124
Mercedes-Benz E 36 AMG
Před ním jste mohli mít 190E 2.5-16V Evolution nebo 190E 3.2 AMG, ale oficiálním Éčkem od AMG a třídou E jako takovou je až E 36 AMG W124. Pod kapotou ukrývá řadový šestiválec o objemu 3.6-litru. Výkon je rovných 272 koní a točivý moment 385 Nm. Na zadní kola je posílán přes čtyřstupňovou automatickou nebo pětistupňovou manuální převodovku. Hmotnost je 1540 kilogramů. Na stovce je za 7 sekund a upalovat dokáže rychlostí 250 km/h.
Mercedes-Benz E 60 AMG
Hammer, chcete-li kladivo, to je přezdívka bestiálního E 60 AMG, možná nejbrutálnějšího AMG vůbec. Design karoserie je decentní a málokdo by řekl, že to byl jeden z nejrychlejších sedanů planety s dynamitem místo motoru. Jedná se o šestilitrový V8 s výkonem 381 koní a točivým momentem 580 Nm. Kombinovaný může být s čtyřstupňovým automatem nebo pětistupňovým manuálem. Hmotnost je poměrně vysokých 1800 kilogramů. Stovku zvládá za 5.2 sekundy a rozjede se až na 250 km/h.
Mercedes-Benz E AMG W210
Mercedes-Benz E 36 AMG
Základ nabídky AMG u generace třídy E W210. Zadní kola jsou zásobována výkonem 272 koní a točivým momentem 385 Nm, který od řadové šestiválce 3.6-litru putuje přes čtyřstupňovou automatickou převodovku. Zrychlení z nuly na stovku zabere jen 6.7 sekundy a maximálka je standardně omezená na 250 km/h.
Mercedes-Benz E 50 AMG
5 litrů, 8 válců do V a úctyhodné hodnoty 347 koní a 480 Nm. Motor už je kombinován s novou pětistupňovou automatickou převodovkou a stovku udělá za 5.8 sekundy. Ručička váhy ukazuje 1724 kilogramů a poháněna jsou samozřejmě zadní kola.
Mercedes-Benz E 55 AMG
Vyšší objem 5.4-litru, decentně zvednutý výkon na 354 koní a točivý moment na 530 Nm. Hmotnost klesla na 1610 kilogramů, což výrazně prospělo zrychlení – stokilometrovou hranici překoná za 5.7 sekundy.
Mercedes-Benz E 60 AMG
To už snad ani nepotřebuje komentář. Šestilitrový V8 produkuje 381 koní. Pětistupňový automat je trhán a zadní pneumatiky škubány krouťákem 580 Nm. Hmotnost je 1715 kilogramů a stovka otázkou 5.1 sekundy.
Mercedes-Benz E AMG W211
Mercedes-Benz E 55 AMG
Opravdový elegán s ladnými tvary a čtveřicí koncovek výfuku. Oproti předešlé generaci je mnohem hezčí, komfortnější, luxusnější a rychlejší, a to i navzdory váze 1953 kilogramů. Pod kapotou je vůbec poprvé kompresorem přeplňovaný osmiválec do V s objemem 5.4-litru, který ze sebe umí ždímat 476 koní a 700 Nm. Převodovka je stále pětistupňová a i tato generace si ponechala pohon pouze zadních kol. Stovce se vysměje do očí za 4.7 sekundy.
Mercedes-Benz E 63 AMG
S modernizací se upustilo od kompresoru a máme zde opět atmosférického velikána. Ten má 6.2-litru, výkon 514 koní a točivý moment 630 Nm. S novým motorem přichází i zbrusu nová sedmistupňová automatická převodovka a snížená hmotnost na 1740 kilogramů. To vše znamená stovku za pekelně krátké 4.5 sekundy.
Mercedes-Benz E AMG W212
Mercedes-Benz E 63 AMG
Stále stejný agregát i převodovka. Vše je jen lehce vylepšeno, výsledkem je 525 koní a 630 Nm. S hmotností 1765 kilogramů zvládne stovku za 4.3 sekundy a rozjede se na 250 km/h.
Mercedes-Benz E 63 AMG (I. facelift)
Znova se přešlo z atmosférického na přeplňovaný osmiválec, tentokrát však kompresor zůstal stranou a objevilo se BiTurbo. Výkon zůstal totožných 525 koní, avšak točivý moment stoupl na rovných 700 Nm. Motor spolupracuje se speciální sedmistupňovou převodovkou AMG Speedshift a hmotnost se v podstatě vůbec nezměnila. Dokonce i zrychlení z klidu na 100 km/h trvá stále 4.3 sekundy.
Mercedes-Benz E 63 AMG Performance Package
Stejná, jen silnější technika, to je Performance Package. Máme zde 558 koní, 800 Nm, pohon zadních kol, stovku za 4.2 sekundy a maximálku posunutou na 300 km/h.
Mercedes-Benz E 63 AMG (II. facelift)
S druhým faceliftem vůz zesílil i přibral. Hmotnost je 1845 kilogramů a výkon přeplňovaného osmiválce 557 koní a točivý moment 720 Nm. Číslovku 100 km/h ručička tachometru ukáže za 4.2 sekundy a maximální rychlosti vystaví stopku elektronický omezovač ve 250 km/h.
Mercedes-Benz E 63 AMG 4MATIC S
Vůbec první Éčko od AMG s pohonem všech čtyř kol 4MATIC. I navzdory tomuto pohonu je hmotnost nižších 1840 kilogramů a V8 disponuje hodnotami 585 koní a 800 Nm. O přenos síly se stará sedmistupňová převodovka AMG Speedshift MCT 7.
Mercedes-AMG E W213
Mercedes-AMG E 43 4MATIC
Nejnovější generace si vzala příklad z předchůdců a u základní verze nabízí BiTurbo V6 3.0-litru. Výkon je 401 koní a točivý moment 520 Nm. Poháněna jsou všechna čtyři kola a agregát spolupracuje s devítistupňovou automatickou převodovkou. Hmotnost činí 1840 kilogramů a stovka je otázkou 4.7 sekudny.
Mercedes-AMG E 63 4MATIC
Motor z AMG GT – 4.0-litru V8 BiTurbo, 563 koní, 750 Nm. Auto ve svých útrobách ukrývá nejnovější techniku v podobě automatického řízení, inteligentních bezpečnostních systémů a podobně. S touto generací už nedostanete pohon zadních kol, ale na druhou stranu brutální výkon, skvělé jízdní vlastnosti a vynikající devítistupňovou převodovku. Hmotnost je necelých 1900 kilogramů a stovky dosáhne za 3.4 sekundy.
Mercedes-AMG E 63 4MATIC S
Vrchol nabídky. Výkon je posunutý na 603 koní a točivý moment na 850 Nm. Díky extrémní síle, bleskurychlé převodovce a pohonu všech kol 4MATIC zvládne stovku za supersportovní 3.3 sekundy a roztáhne to až na elektronicky omezených 300 km/h.
« Auta registrovaná v Česku opět zestárla, i když se zájem o mladší ojetiny zvedá Konec druhého tisíciletí se nesl ve znaku bitvy BMW M3 E36 a Mercedesu C 43 AMG – Dnes to jsou vzácné rarity »