Prodáváte auto? Odborníci radí počkat do jara
Nejlepší sezóna pro prodej auta teprve přijde. Pokud se chcete svého vozu zbavit, odborníci radí počkat alespoň do jara. Ještě více se pak ojetá vozidla prodávají na konci léta a na podzim. Vyplývá to z dat společnosti carVertical.
Prodejní doba vozu se odvíjí od několika faktorů, jako je typ vozidla, lokalita a aktuální situace na trhu. K rychlejšímu prodeji auta však může přispět i volba správného ročního období. Zjistěte, jak vybrat ideální dobu pro prodej vozidla a získat tak lepší cenu.
Na jaře se trhu s ojetými vozy daří
V období zimy není s prodejem ojetého auta příliš kam spěchat. Podle všeho se vyplatí počkat a prodat vůz nejdříve v březnu (kdy si až 8,2 % lidí z celkového počtu za rok pořídí přehled historie vozu). Dobrou volbou může být také duben (8,4 %) nebo květen (8,5 %), což naznačuje, že poptávka na jaře je mnohem vyšší než v zimě. Řada lidí, kteří plánují koupi vozidla, obvykle odkládá rozhodnutí na teplejší měsíce, aby se vyhnuli jízdě ve ztížených podmínkách.
„Řídit na jaře je snazší, protože dny jsou delší a hrozí méně nebezpečí, jako jsou mokré nebo zasněžené silnice. Začínající řidiči obvykle s řízením čekají až na jaro, kdy je možné vůz řídit za bezpečnějších podmínek, což ovlivňuje poptávku,“ vysvětluje Matas Buzelis, odborník na automobilový průmysl a vedoucí komunikace společnosti carVertical.
Vhodné období pro prodej vozu představuje také konec léta a začátek podzimu. V tomto ročním období si nejvíce přehledů historie kupující pořizují v srpnu (9,1 %) a v září (8,9 %). Ani to není překvapením, jelikož někteří řidiči si zase naopak chtějí obstarat vůz ještě před začátkem zimní sezóny.
Načasování je klíčové
Správné načasování vám může pomoci prodat vozidlo rychleji a také získat více peněz. Když je poptávka nižší, jsou prodávající často nuceni vyjednávat a zlevnit. Například prodávat kabriolet uprostřed zimy nemusí být úplně nejlepší nápad, jelikož zájem o ně samozřejmě roste především na jaře a v létě. Vozy typu SUV a ty s pohonem všech kol mají naopak v zimě stálou poptávku, protože kupující často hledají bezpečnější auto s dobrou trakcí.
„Může být vhodná doba pro koupi vozidla, ale ne pro jeho prodej. Sezónní poptávka často vychýlí misky vah při vyjednávání na stranu kupujícího, protože některá vozidla mohou v zimních měsících vyžadovat i dodatečné výdaje na servis a úschovu,“ říká Buzelis.
Během svátků lidé odkládají velké nákupy
Mezi nejhorší měsíce, kdy můžete uvažovat o prodeji vozu, patří určitě prosinec a leden. Mnoho lidí totiž šetří své peníze na svátky a vyhýbá se tak jiným větším nákupům. Po konci roku pak většina z nich potřebuje čas na zotavení a začíná znovu šetřit, což vede k menšímu počtu transakcí na trhu s ojetými vozy.
Ekonomická situace má rovněž velký vliv na důvěru spotřebitelů. Lidé totiž v době recese, inflace nebo jakékoli jiné ekonomické nejistoty odkládají velké nákupy, například nemovitostí nebo právě vozidel.
Podle společnosti carVertical připadá na prosinec pouze 7,6 % ročních prověření automobilů. Jak však upozorňuje Matas Buzelis, ojeté auto, které je v dobrém stavu a má čistou historii, se může prodat rychleji, protože poptávka po zachovalých vozidlech je větší než kdykoli předtím. Poskytnutím přehledu historie potenciálním kupcům můžete také přispět k rychlejšímu prodeji vozu, protože to vytváří pocit důvěry a transparentnosti.
.« Test ojetiny Škoda Scala: Smysluplná bazarovka Pozor na silnicích, přelom zimy a jara má své záludnosti »