13 závad, kvůli kterým vám policie zabaví malý technický průkaz
A je to tady, venku jsou závady, za které vám česká policie může na místě zabavit malý technický průkaz.
1) Absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému
Míří na odstraněné filtry pevných částic u naftových motorů a ”vykuchané” katalyzátory. To však policista bez diagnostiky a přístroje na měření emisí nemá šanci zjistit, takže pozor si můžou dávat tak akorát na odpadlé výfuky kvůli korozi nebo čemukoliv jinému.
2) Poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení
Pokud bude jakákoliv brzda v nebrzdícím stavu nebo kotouč či brzdové obložení budou značně poškozeny.
3. Absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy
Malých prasklinek se tedy bát nemusíte, ale na velké ”pavouky” si dávejte raději pozor.
4. Zjevné nadměrné úniky provozních kapalin
Platí, pokud bude nějaká kapalina, hlavně olej, unikat na silnici. Zamaštěný motor od oleje by nikomu vadit neměl.
5. Koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie
Míří hlavně na rezavé rámy.
6. Opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy
Jednoduše řečeno, malý technický průkaz vám vezmou jen, pokud je pneumatika sjeta tak výrazně, že by mohla za jízdy prasknout a ohrozit tím okolí. Za nedostatečnou hloubku dezénu zůstává pořád stejná pokuta.
7. Deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu
Většinou se jedná o zdeformované nosné části karoserie po bouračkách.
8. Deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost
Tady policisté na sinici taky moc věcí nezjistí, pokud nebude něco viditelně prasklé nebo upadlé.
9. Zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru
Tady k zabavení malého technického průkazu stačí třeba jen utržený silentblok motoru. Po něm by se totiž mohly utrhnout další a motor poškodit vše ostatní, hlavně převodovku a nápravu.
10. Deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla
Třeba promáčklá střecha či jiné části. Zase auta hlavně po bouračce.
11. Deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu
Je jasné, že špatně ovladatelné auto na silnici nemá co dělat, ale některé závady se obtížněji zjišťují. Stejně jako předchozí bod, týká se hlavně vozů po bouračce.
12. Zjevné deformace nebo praskliny kol
K tomu snad není, co dodat.
13. Zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3
To, kdybyste se náhodou chtěli otrávit a spáchat tak sebevraždu na silnici, za jízdy byste totiž mohli ohrozit i ostatní. Takže, prosíme, plyny dýchat jen v uzavřené garáži.
.« První jízda: Jaguar F-Pace S AWD – Sportovní SUV opravdu existuje! Clarkson si rýpl do nové Škody Superb – Je nudná a bezduchá »