Bez názvu-1

10 sportovních aut roku 2015

27. 12. 2015 • Novinky, Videa, Zajímavosti

Přinášíme Vám konečný žebříček 10 nejlepších sportovních aut, která jsme v letošním roce řídili. Do žebříčku jsme zařadili nová i ojetá auta a mimo pořadí se nám zatoulal i jeden okouzlující veterán. Vybírání bylo velmi těžké, chvíli si říkáte, že je jasným vítězem jedno, ale pak se podíváte na videa a fotky z jiného testování a řeknete si – ,,Sakra, vždyť to by mohlo vyhrát taky.”

Auta vybírám podle svých pocitů, podle toho, jak moc mě chytla za srdce a jak velký zážitek z jízdy byl.

Zážitek roku – Pontiac GTO 400 1971 Convertible

Je to 45-letý dědeček, který ukradl jméno slavnému Ferrari 250 GTO, má 6.0-litrovou V-osmičku s výkonem 300 koní a tří-stupňový automat. Má výraznou oranžovou barvu, dva bílé pruhy, nádechy v kapotě a křídlo – Jo! To je pravá americká klasika!

Při sešlapnutí plynového pedálu až na podlahu se ozývá nefalšované americké bublání, které se postupně s rostoucími otáčkami mění v řev nas*aného medvěda. Zátah je na dnešní poměry průměrný a řízení je strašné – velká vůle, měkký podvozek, V8 a náhon na zadek se rovná smrt v očích.

Ačkoliv je na tomto autě spousta věcí úplně špatně, i tak se pro mě stává zážitkem roku. Nikdy jsem neviděl tolik zdvižených palců, nikdy jsem neměl takovou husí kůži při sešlápnutí plynu a už vůbec v ničem jsem se ani z poloviny necítil tak skvěle při západu slunce na rovné silnici.

Odjakživa jsem americká auta neměl zrovna v lásce, ale tato legenda mi změnila pohled na věc. Nikam se neženete, posloucháte ten šesti-litrový osmiválec a pohodlně plujete krajinou – Může být něco lepšího?

1. Mercedes-Benz CLS 63 AMG PERFORMANCE PACKAGE

Extrémní, brutální, drzý a zlý – to je CLS 63 AMG v Performance paketu. U Mercedesu totiž vzali už tak rychlé čtyřdveřové coupé, dali do něj 5.5-litrový osmiválec, a aby toho nebylo málo, přibylo i bi-turbo. Konečný výkon tak činí 560 koní a točivý moment 800 Nm. S tím vším se musí poprat sedmistupňová automatická převodovka, která pak nechá usmažit zadní pneumatiky. Stovka za 3.8 sekundy a elektronicky omezená maximálka na 300 km/h mluví za vše.

Už při prvním přidání plynu zjistíte, že to není jen tak ledajaké rychlé auto. Na výjezdu ze zatáčky si musíte dávat sakra pozor, protože neposedný zadek chce furt ven. Při akceleraci hrabe ještě na 4. rychlostní stupeň a není radno si s ním zahrávat. Při předjíždění v 90 km/h s vypnutou elektronikou budete předjíždět s dýmem od pneumatik a strejda ve Felicii vedle hodí bobka do kalhot.

Je to auto ze staré školy – uděláš chybu? Nic neodpustím, zemřeš. Rychle s ním může jet jen opravdu dobrý řidič a i toho během jízdy pořádně vystraší. V životě jsem neřídil tak nebezpečnou bestii – chci ji!

2. Mercedes-AMG GT S

Vypadá skvěle, má úžasné jízdní vlastnosti a jen kvůli jedné jediné věci byl poražen svým kolegou CLS 63 AMG. A tím důvodem je motor. I když je tento 4.0-litrový osmiválec vlastně velmi dobrý, tak mi nepasuje do toho nejsilnějšího a nejrychlejší, co má Mercedes v nabídce. Chybí mu ta brutalita, která dělá z AMG lstivou m*chu.

Výkonu je dost, točivého momentu taky, ale auto jej dokáže přenést na silnici, a to mi na AMG nesedí. Na AMG miluji bublání obrovského motoru, hrabání zadních kol a nekompromisní agresi při rychlé jízdě. Pokud by se pod kapotou nacházela 5.5-litrová bi-turbo V8 z CLS, tak tu máme nejspíš nejlepší nové auto tohoto roku.

Pro většinu normálních lidí je však 4.0-litrové bi-turbo lepší volbou pro každodenní používání, a abych Vás vyvedl z omylu, i GT S se umí rozvášnit. Prskání při podřazování je boží a na limitu je GT S náročné řídit a kouše podobně jako CLS – jen musíte jet 2x tak rychle, což se dá málokde.

3. Jaguar XE Supercharged

Jaguar XE S je opravdu fenomenální stroj s neskonalým charakterem a dokonalými jízdními vlastnostmi. Za celý redakční test jsem nenašel žádnou výraznější chybu a naopak se každý den utvrzoval v tom, jak moc Jaguar dokázal poskočit konkurenci. Pokud chcete jít proti proudu a být originální, nikdy jste neměli lepší volbu.

Výkon kompresorem přeplňovaného šestiválce je dostačujících 340 koní a točivý moment 450 Nm. Máte-li rádi jízdu bokem, jste na správné adrese – jen elektronický samosvorný diferenciál by mohl být účinnější.

4. Polaris Slingshot SL

Na okresce Slingshot nabídne koncentrovanou zábavu i adrenalin v plném doušku. Občas jsem se dokonce i trochu bál, za což opět mohla šířka a hlavně divoká zadní náprava. Grip na předku je téměř nepřekonatelný, velký rozchod znamená i obří dávku přilnavosti, ale problém nastane po dosažení apexu, kdy má tendenci zadek ujet ven. Není to problém jako takový, spíš velká sranda, jen je s tím třeba počítat. Jedno zadní kolo totiž nikdy nenabídne stejný grip, jako dvě. Čistá stopa však batmobilu nedělá vůbec žádný problém a dokáže zatáčky krájet opravdu v překvapujících rychlostech, a to dokonce i na horším povrchu. Bál jsem se odskakování, ale nic takového se nekonalo. Pokud opravdu zatlačíte na pilu, Slingshot opustí každý apex v powerslidu a Vy se u toho budete smát, jako totální idioti. Řev motoru, sedadlo pár cenťáku nad silnicí a naprostý pocit spojení se strojem je prostě silně návyková věc.

Slingshot dává jasnou odpověď na otázku, proč byste měli chtít sedět pár centimetrů nad asfaltem, polykat mouchy a v každé zatáčce ječet strachy… Dává totiž pojmu “zábava za volantem” zcela nový rozměr a je to sakra jízda!

5. Subaru BRZ

Veškerou rychlost si musíte zasloužit správnou prací s plynem, řazením a ideální stopou. Tohle auto není pro vidláky, kteří ve své X5 M najedou na dálnici, sešlápnou plynový pedál a snaží se vytlačit vše, co stojí v cestě. V BRZ musíte při řízení přemýšlet, maximalizovat spojení svých zkušeností s možnostmi vozu, a pak znovu přemýšlet, jak by se dal ten úsek projet rychleji. Chcete to zkoušet znovu a znovu. Okolní svět a problémy vás nezajímají, je to čistá radost za volantem, zamiloval jsem se.

6. AUDI RS3 Sportback

Fantastická demonstrace současné techniky zabalená do obyčejného malého hatchbacku. Výsledkem je tak rychlé auto, že jeho rychlost v reálném světě nikdy plně nevyužijete a přitom máte stále pět míst k sezení, praktickou karoserii a obstojný kufr. No řekněte, není to krásný nesmysl? Supersportovní hatchback už není jen sci-fi pojem, je realitou a sakra dobrou!

Zvuk 2.5-litrového pětiválce s přeplňováním je v dané kategorii nepřekonatelný a může si podat ruku s pětiválcovým Focusem RS. Přilnavost je neskutečná a absolutně žádný strejda v 911 nepochopí, jak jej na klikaté okresce vypráskáte. Stovka za 4.3 sekundy a maximálka 280 km/h mluví za vše.

7. Honda Civic Type R

Nejostřeší hatch-back dneška a nejrychlejší předokolka na světě. Type R je hlučný, tvrdý, nepraktický a nepohodlný, vše však vynahrazuje adrenalinem a tzv. duší, tou jiskrou, kterou nelze popsat.

2.0-litrový čtyřválec VTEC s přeplňováním, masivní výkon 310 koní a točivý moment 400 Nm. Stovku zvládá za 5.7 sekundy a rozjede se až na 270 km/h.

K až úchylnému, nezvyklému a přestřelenému vzhledu – strašně se mi líbí, Honda přidává skoro závodní techniku. Adaptivní podvozek zajišťuje perfektní přilnavost, na brzdách auto tancuje ještě víc jako Megane RS a je potřeba ho opravdu umět řídit. Pokud jej však dostanete do ruky, budete ho milovat, i když si sem tam naděláte do kalhot.

8. Porsche Boxster 981

Porsche Boxster není a ani nemá být o rychlosti, nýbrž o tom zažít co největší dávku zábavy za volantem a posunovat své hranice. A že mu to jde! Je příjemným společníkem, kterého si zamilujete. Má skvělý interiér, je dobře zpracované, vypadá exoticky, má přesné řízení a je s ním sranda… Co víc chtít? Nic, takže odpověď na otázku, jestli má nejzákladnější Porsche smysl, je jasná. Ano, má… Velký!

9. Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake

Idea malého, stylového a extrémně rychlého kombíku je prostě geniální a oceňuji, že něco takového vůbec někdo stvořil. Přímá konkurence neexistuje a upřímně, kdo by nechtěl kombík, který na okresce díky své poslušnosti a absurdní rychlosti spráská opravdové supersporty?

Dlouho jsem přemýšlel, jestli jej opravdu zařadím nad Subaru WRX STI, ale CLA 45 AMG je tak úchylná a návyková věc, že u mě by byl jasnou volbou.

10. Subaru WRX STI 2015

V každém ohledu je nové WRX STI 2015 o pořádný kus dále, než její předchůdce. Zdálo se mi to na začátku nemožné, ale toto auto mě nadchlo. Nestává se mi často, abych na testovací týden dlouho vzpomínal, ale zážitky za volantem tohoto stroje nikdy nezapomenu. Pokud jej chcete a můžete si ho pořídit, neváhejte! Stojí to za každou korunu!

Je rychlejší, praktičtější a na každodenní ježdění i mnohem příjemnější než předchůdce. Díky vyšším rychlostem nabídne i stejnou dávku adrenalinu jako starší modely… A to, že už jej není potřeba řídit a je moc elektronické, kravina, moc řidičtějších aut na trhu nenajdete.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz