10 nejvíce přehlížených vozů v bazarech – Čemu se lidé vyhýbají zbytečně?
Ať už si to přiznává nebo ne, většina lidí si při nákupu vozu nedokáže udržet dostatečný odstup a nechává se unášet emocemi. Pozitivní očekávání spojená s určitou značkou nebo modelem pak při výběru vozu často převáží nad střízlivým vyhodnocením jeho nejdůležitějších užitných vlastností. „Obliba nebo naopak neobliba některých modelů má občas skutečně iracionální povahu,“ potvrzuje generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. „Některé modely jsou přitom opomíjeny zcela neprávem a často předčí i notoricky známé a zaručené prodejní hity, a co je nejdůležitější – za výhodnější cenu.“
Do této skupiny patří například středně velká dodávka Hyundai H-1, model Škoda Superb s motorem 1.6 TDI nebo malý praktický vůz Suzuki Swift; všechny mají společné to, že podle prodejních čísel AAA Auto si k nim jeho zákazníci jen velmi obtížně hledají cestu. „Na otázku, proč je tomu tak, se skutečně jen velmi nesnadno hledá odpověď. Vždyť třeba Hyundai H-1 je velice povedený a spolehlivý vůz, rozšířený po celém světě. V Evropě je dobrou alternativou k běžnějším modelům Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz Vito nebo třeba Opel Vivaro. Pro jeho koupi svědčí mimo jiné silný 100 kW motor, kterým je na rozdíl od konkurentů vybavená většina modelů H-1, a to, že nemívá žádné potíže s korozí,“ komentuje jeden z neprávem přehlížených modelů Karolína Topolová.
„Osobně mě udivuje také slabší zájem o model Škoda Superb 1.6 TDI z let 2010 až 2015. Zákazníci se stavějí k novější motorizaci tak rezervovaně zřejmě hlavně proto, že jeho předchůdce s motorem 1.9 TDI si vydobyl téměř kultovní statut. Novější common-railové 1.6 TDI přitom představuje velice moderní motor s točivým momentem v širokém rozsahu otáček a výtečnou spotřebou do pěti litrů na sto kilometrů v reálném provozu,“ pokračuje Karolína Topolová ve výčtu méně oblíbených modelů. „A také obě generace novodobého Swiftu, vyráběné od roku 2005 do roku 2010 a od roku 2010 dodnes, jsou velice vydařené malé vozy, které se plně vyrovnají konkurenční Škodě Fabia, Fordu Fiesta, i20 od Hyundaie a dalším vozům.“
Žádnou velkou popularitu si na českém trhu nikdy nezískal ani další model značky Suzuki, mikrovan Wagon R+ vyráběný v letech 2000 až 2007 jako dvojče Opelu Agila. Také ten většina autobazarů nevykupuje nijak nadšeně, což se projevuje i na jeho nižší výkupní ceně. „Některé auto se prostě líbí, některé ne. Tento mikrovan má tvar podivné, malé, úzké a vysoké krabičky, a když už se pro něj někdo rozhodl, volil spíše Agilu. Jde však o bezproblémový a spolehlivý vůz, a když je za zajímavou cenu, rádi s ním obchodujeme. Pro zajímavost a na dokreslení značných regionálních rozdílů na jednotlivých trzích: v Maďarsku jsou Suzuki Wagon R+ a Suzuki Swift naopak jednoznačnými bestsellery,“ dodává Karolína Topolová.
K obtížněji prodejným modelům dále patří Nissan Qashqai 1.6dCi, který se s touto motorizací vyráběl v letech 2011 až 2013, a to paradoxně kvůli – na asijské poměry – příliš široké nabídce motorů. Zákazníci totiž zpravidla dávají přednost základní motorizaci 1.5 dCi nebo naopak špičkovým dvoulitrům. Na odbyt příliš nejdou ani méně vybavené, ekonomické verze modelů prémiových značek, které si jinak na nedostatek sympatií zákazníků stěžovat rozhodně nemohou. To se projevuje například u vozu Mercedes-Benz A150 nebo BMW E90 316i, 316d a 318d.
V některých případech stojí za slabší image vozu kombinace hned několika slabších stránek. To je třeba případ modelu Seatu Cordoba 1.2, v němž se spojují dva neoblíbené prvky – typ karoserie sedan a tříválcový motor 1.2. „Ne že by malé sedany nebyly oblíbené – třeba Dacia Logan a Renault Thalia jsou prodejní trháky, pohybují se ovšem v jiné cenové úrovni než je Cordoba. A pokud jde o motor 1.2, ten se do Cordoby dodával pouze v silnější dvanáctiventilové variantě 47, respektive 51 kW, která je mnohem méně problémová než slabší varianty 40 a 44kW, kvůli nimž má tento motor dost špatnou pověst,“ připomíná Karolína Topolová.
Najdou se ovšem i modely, jejichž špatná pověst je do značné míry oprávněná. K jejich nákupu přistupuje AAA Auto velmi obezřetně. „Jedná se třeba o Opel Combo s motorem 1.3 CDTI, který se vyráběl v letech 2001 až 2011. Také pohonná jednotka 1.6TDCI v modelu Ford S-Max 1.6 TDCi má velmi špatnou pověst, a to zejména kvůli své starší šestnáctiventilové variantě, která v podobně velkých vozech kolabovala už po 100 tisících kilometrů, uzavírá Karolína Topolová.
« TEST Škoda Yeti 1.4 TSI Outdoor – Schopný měšťák Upravené ojetiny k mání – Je lepší volbou 600-koňové BMW 335i nebo M3 o podobném výkonu? »