10 let trhu ojetin: růst cen výrazně zpomalil, počet aut se dostal na předcovidovou úroveň
Jak se dařilo českému sekundárnímu trhu s ojetými automobily v uplynulých deseti letech? Loni se na českých inzertních serverech nabízelo celkem 907 tisíc ojetých automobilů, téměř navlas stejně, jako v posledním „bohatém“ předcovidovém roce 2019. Nabídka se na tuto úroveň dostala poprvé za pět postcovidových let. Mediánová cena aut vzrostla na 204 tisíc korun, tempo růstu cen však výrazně zpomalilo.
Před deseti lety bylo na českém sekundárním trhu nabízeno 580 tisíc aut, zatímco loni jich bylo 907 tisíc – to představuje nárůst o 56,4 %. Ve srovnání s rokem 2019 je to však stále ještě o pár stovek kusů méně (-0,1 %). To znamená, že teprve loni se český sekundární trh dostal na předcovidovou úroveň, a to hlavně díky tomu, že loňský 11,3procentní nárůst počtu inzerovaných vozů byl velmi výrazný po stagnaci předchozích let (například mezi léty 2022 a 2023 vzrostl počet aut o necelá dvě procenta).
Co se týče cen, v roce 2015 činil cenový medián ojetých vozů 119 900 korun, loni pak 204 382 korun. „Takový skok na první pohled vypadá docela dramaticky, ale ve skutečnosti je to nárůst pouze o necelých 12 procent nad skutečnou inflaci mezi uvedenými roky. Tempo růstu cen v posledním roce naopak výrazně zpomalilo – zatímco v roce 2022 vzrostly ceny o téměř 14 procent a v roce 2023 o 9,3 procenta, loni to bylo už jen 2,7 procenta,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Zajímavé podle něj je, že „technické“ parametry nabízených automobilů se v čase nijak dramaticky nemění. „Dá se říci, že stav počitadla ujetých kilometrů stále osciluje kolem cifry 150 tisíc. Maximem je 155 000 z roku 2018, minimem 148 300 z roku 2021, loňský medián byl 153 578 kilometrů,“ vypočítává Petr Vaněček. A stejně tak se nijak výrazně nemění ani stáří nabízených ojetin – loni bylo téměř stejné jako v roce 2015 (9,8 versus 10 let). Zatím nejvyšší hodnoty dosáhl medián stáří v předloňském roce, kdy byl 11,2 roku.
Nabídka modelů, která reflektuje poptávku tuzemských zákazníků, ukazuje, že Češi jsou i v rámci celé jedné dekády extrémně konzervativní – sedm z deseti modelů v žebříčku TOP 10 je i po desetiletí stejných (viz tabulka). Do „nej“ tabulky se nepropsal ani rostoucí zájem o pseudoterénní vozy SUV, dostala se do ní pouze Škoda Kodiaq, která se v roce 2015 ještě neprodávala (výroba začala až v roce 2016). „Z drobných změn v žebříčku lze opatrně dedukovat, že Češi o malinko víc kupují dražší modely než dřív – levný Renault Mégane nahradilo podstatně dražší pětkové BMW, Opel Astra zase velký rodinný VW Touran. Zmíněný kodiaq zase vystřídal Ford Mondeo, jehož prodeje se výrazně propadly po postupném ořezávání nabídky na evropském trhu,“ vysvětluje Petr Vaněček.
Velmi zajímavé je srovnání obliby manuálního a automatického řazení, v tomto směru se český trh za jednu desetiletku výrazně proměnil. Zatímco v roce 2015 mělo ručně ovládanou převodovku 88,6 procenta nabízených vozů, loni to bylo už jen necelých 55 procent. „Což představuje pokles o 38 procent. Automaty dnes ovládají přes 45 procent trhu. Naopak u paliv jsou zákazníci pořád konzervativní – stejně jako před deseti lety, i dnes se podíl benzinových a dieselových vozů pohybuje ve stejném poměru 54:43 procentům. Zbytek do stovky patří elektromobilům a hybridům,“ vypočítá šéf „Áček“ s tím, že před deseti lety se elektromobily na sekundárním trhu v podstatě nevyskytovaly, prodávaly se jich jednotky kusů.
„Během posledních dvou let jejich nabídka poměrně razantně roste tempem zhruba dvaceti procent měsíčně; například v posledním měsíci loňského roku se jich průměrně nabízelo přes 2 200 kusů, dalších 2 800 kousků pak představovaly hybridy,“ říká. V celkových počtech jsou však zástupci těchto progresivních motorizací stále ve výrazné menšině – bateriové elektromobily BEV představovaly v roce 2024 necelé jedno procento trhu (0,8 %), hybridy pak asi 1,5 procenta.
A závěrečná perlička: nejoblíbenější barvou byla v roce 2015 stříbrná, zatímco v loňském roce to s velkým náskokem byla bílá. Stříbrná skončila až na šestém místě za šedou, černou, modrou a červenou. Jestliže se vám tedy zdá, že stříbrných aut na silnicích ubylo, nemusí to být pouhé zdání…
Nejprodávanější vozy na českém trhu:
Top 10 modelů v roce 2015 | |
1. | Škoda Octavia |
2. | Škoda Fabia |
3. | VW Golf |
4. | VW Passat |
5. | Ford Focus |
6. | Ford Mondeo |
7. | Škoda Superb |
8. | Renault Mégane |
9. | BMW 3 |
10. | Opel Astra |
Top 10 modelů v roce 2024 | |
1. | Škoda Octavia |
2. | Škoda Fabia |
3. | Škoda Superb |
4. | VW Golf |
5. | VW Passat |
6. | BMW 3 |
7. | Ford Focus |
8. | BMW 5 |
9. | Škoda Kodiaq |
10. | VW Touran |
TOP 5 elektromobilů v roce 2024 | |
1. | BMW i3 |
2. | Tesla Model 3 |
3. | Škoda Enyaq |
4. | Hyundai Kona |
5. | Tesla Model S |
« Test BMW M440d xDrive Cabrio Tesla Model Y ovládla český trh s elektromobily v roce 2024 »