2

10 aut, která psala historii (2. část)

2. 9. 2014 • Historie, Novinky, Zajímavosti

Audi Quattro

Největší průkopník náhonu na všechny čtyři kola, největší monstrum mezi rally auty, jedno z nejlepších a nejznámějších závodních aut, to všechno jsou tituly, kterými se pyšní Audi Quattro. Ano, můžete namítnout, že náhon na všechny kola se objevil už dříve v historii u pár prototypů. Jenže Quattro bylo auto, které ho jako první zařadilo do sériové výroby a nejvíce jej proslavilo. Auto bylo představeno na autosalonu v Ženevě v roce 1980 a výroba trvala dlouhých 11 let. Za tuto dobu se vystřídaly různé provedení motorů, závodních modelů a dalších verzí. Celkem bylo vyrobeno asi 11 500 vozů.

Sériový vůz vážil přibližně 1300 kilogramů a v letech 1980-1987 byl poháněn pětiválcem o objemu 2.1 litru a s výkonem 200 koní. S tímto motorem auto odstartovalo z 0 na 100 km/h za 7.1 sekundy a zastavilo se až na rychlosti 220 km/h. Od roku 1987 objem narostl na 2.2 litru a v roce 1989 se výkon vyšplhal až na 220 koní. Zároveň s výkonem se zvedla i maximální rychlost na 230 km/h.

Závodní historii odstartovalo Audi Quattro A1, které bylo odlehčeno na 1150 kilogramů a výkon pětiválce byl vyhnán až na 300 koní. Po A1 přišla varianta A2, která vážila neuvěřitelných 960 kilogramů a výkon narostl na 370 koní. V roce 1984 se Audi vrhlo do skupiny ‘‘B‘‘ s novým závodním autem Typ Sport Quattro. Původně auto mělo 350-400 koní, ale později byl výkon navýšen až na 550 koní díky většímu turbodmychadlu a sání. Nejbláznivější, nejznámější a nejsilnější Typ Sport Quattro S1 disponovalo výkonem přes 450 koní a poslední tovární stroje dosahovaly výkonu až kolem 600 koní. Krátkodobě však mohly na rovinkách poslední ‘‘eS jedničky‘‘ dosahovat výkonu o několik desítek, možná i o několik stovek koní víc. Třeba Walter Rohl s tímto monstrem utrhl v roce 1987 světový rekord v legendárním závodě do vrchu, na Pikes Peak. Za celou závodní kariéru těchto vozů se objevilo jen málo konkurenceschopných aut, které by dokázaly monstrózní Quattro porazit.

YouTube Preview Image

Ferrari F40

Poslední Ferrari, na jehož výrobu dohlížel samotný Pan Enzo Ferrari a které oslavovalo čtyřicáté výročí této italské značky z Maranella. Auto se vyrábělo v letech 1987-1992 jako nástupce slavného Ferrari 288 GTO. Místo plánovaných 450 vozů bylo nakonec kvůli obrovskému zájmu vyrobeno 1311 kusů tohoto skvostu. Auto bylo, je a nejspíš bude oceňováno jako nejlepší sportovní auto, jaké kdy svět spatřil.

F40 byla poháněna osmiválcem o objemu 2.9 litru, který byl přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Díky tomu motor dosahoval výkonu 478 koní a točivý moment byl brutálních 577 Nm. Zásluhou velice nízké váhy 1100 kilogramů (auto nemělo skoro žádnou výbavu) se F40 dostala z 0 na 100 km/h za 4.1 sekundy (za takový čas by se nemusely stydět ani dnešní sportovní vozy). Díky maximální rychlosti 324 km/h vůz překonal dosavadní světový rekord v maximální rychlosti automobilu, který do té doby drželo Porsche 959 s rychlostí 315 km/h.

Ferrari F40 dostalo v roce 1989 i závodní verzi LM, která je dnes nazývána jako F40 Competizione. Celkem bylo vyrobeno asi 10 kusů a tyto auta dosahovaly výkonu až 700 koní. Hmotnost tohoto speciálu byla 1040 kilogramů (se všemi kapalinami). Auto se pohybovalo v neuvěřitelných, na tu dobu až strašlivých rychlostech, nejvyšší naměřená rychlost byla 367 km/h.

YouTube Preview Image

 

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz