toyota-mazda-subaru-nova-generacia-spalovacich-motorov_03-nestandard1

Toyota, Mazda a Subaru ohlásily novou éru spalovacích motorů. Můžou zachránit klasická auta

2. 7. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Japonské automobilky se spojily, aby ze zatracovaných spalovacích motorů udělaly jednu z cest k uhlíkově neutrální dopravě. Je to rouhání? Ne. „Je to náš způsob, jak vylézt na horu bez emisí,“ řekly.

Největší automobilka světa má dlouhodobě rezervovaný vztah k bateriovým elektromobilům. A její prezident Akio Toyoda to nikdy netajil. Vždy varoval, že rychlý přechod k elektrickým autům může napáchat více škody než užitku. Bateriové elektromobily nepovažuje za jediné a univerzální řešení. To, že Japonci to jen tak lehce nemíní se „spalováky“ vzdát, dokazuje společné prohlášení Toyoty, Mazdy a Subaru o vývoji nové generace spalovacích motorů. „Existuje jedinečný japonský způsob, jak vylézt na horu, která je uhlíková neutralita,“ řekl generální ředitel Toyoty Koji Sato na neobvyklé tiskové konferenci se svými kolegy z Mazdy a Subaru pod hlavičkou Engine Reborn (znovuzrození motoru).

Spalovací motory představují podle něj součást cesty k uhlíkové neutralitě. Proto se tři japonské megaautomobilky spojily, aby vyvinuly novou generaci spalovacích motorů, které budou menší, lehčí, účinnější, budou moci spalovat vodík, syntetická paliva či biopaliva a budou moci být kombinovány s hybridní podporou. Jde o nejnovější zbraň Japonců v boji s emisemi a záchranu pracovních míst v době elektrických vozidel. Nové kompaktní motory Toyoty umožní dát novým autům futuristický vzhled a zvětšit prostor pro posádku. Proporcemi mohou dokonce připomínat elektromobily. Jejich platformy mají být navíc kompatibilní s čistě elektrickým pohonem.

„Jsme blízko k dosažení tohoto druhu designu s tímto typem motoru,“ řekl technologický ředitel Toyoty Hiroki Nakajima. Mezi novými motory nemá chybět 4-válec s objemem 1,5 litru, který bude asi o 10 % menší a s přeplňováním nabídne výkon 2,5-litrového atmosférického motoru. Dalším novým motorem bude dvoulitr. Kromě Toyoty vyvinou nové spalovací motory i Mazda a Subaru, automobilky, v nichž Toyota vlastní menšinové podíly. Mazda například pracuje na rotačním Wankelově motoru s jedním a dvěma rotory, které plánuje zkombinovat s hybridním systémem. Subaru zůstane věrné koncepci boxer, ale s větší mírou elektrifikace než dosud.

„Naším společným nepřítelem není vnitřní spalování, ale uhlík,“ řekl technologický ředitel Mazdy Ichiro Hirose. „Přechod na čisté elektromobily bude postupný. Nestane se to rychle. Mezitím potřebujeme motory s vnitřním spalováním, které přispějí k uhlíkové neutralitě.“ Koordinovaný postup jen odráží úsilí Japonců o takzvaný vícecestný přístup ke snižování emisí uhlíku. „Stále jsme v přechodné fázi, kde potřebujeme spalovací motory jako součást řešení,“ řekl Nakajima. „Toto by mohlo být řešení, které změní hru.“ Nové motory by mohly přijít na scénu v roce 2027, kdy se očekává přísnější emisní norma Euro 7.

„Spalovací motor můžeme zdokonalit jako klíčovou kompetenci japonského automobilového průmyslu ve věku elektrifikace a zvýšit naši konkurenceschopnost,“ řekl šéf Mazdy Masahiro Moro. „V době elektrifikace změníme budoucnost motorů.“ Například účinné hybridy si nejenže ukrojí větší kus z emisí než několik čistých elektromobilů, ale mohly by pomoci zvýšit prodeje i zisky, které bude možné opětovně investovat do elektrifikace. Společný postup japonských automobilek je podle hlavního analytika Nakanishi Research Institute v Tokiu Takakia Nakanishiho jasným signálem, že spalovací motory mají velký potenciál. Je to také signál pro celý průmysl i dodavatele.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz