ford-mustang-mach-e-2024-33

Půl roku s Mustangem Mach-E: Jeden z nejlepších elektromobilů na trhu

20. 4. 2024 • Elektrické vozy, FORD, Novinky, Testy

Ford Mustang Mach-E je s námi v redakci už půl roku a to je, řekl bych, dostatečná doba na to, aby odhalil všechny své radosti a starosti. Přežili jsme spolu zimu, kdy elektrická auta trpí nejvíce a rovnou můžu říct, že i přes toto období byl Mustang skvělý parťák.

Škoda, že to má mezi lidmi tak těžké jen kvůli svému jménu. Málokdo pochopil, že to není náhrada běžného sportovního Mustangu s osmiválcem, ten si stále můžete koupit a dokonce na náš trh přichází jeho nejnovější generace. Mach-E je jednoduše další model rozšiřující rodinu plnokrevníků. Ford z Mustangu udělal brand už dávno, a tak je třeba na to takto nahlížet. Nikdo vám nebere možnost osmiválce a sportovního auta, nýbrž naopak přidává volbu v podobě stylového elektrického crossoveru. A jen u stylu to neskončilo.

ford-mustang-mach-e-2024-12 ford-mustang-mach-e-2024-9

Tohle auto mi vskutku přirostlo k srdci, a to velmi silně. Je to skvělý elektromobil, který nabízí velkorysý prostor, luxusní kabinu, moderní technologie a vynikající jízdní vlastnosti. Zamiloval jsem si ticho uvnitř vozu, plynulost pohybu a výborné chování podvozku jak v zatáčkách, tak ve městě, i když je nastavení trochu tvrdší. To mi však přináší radost na klikatých silnicích.

Zamiloval jsem si také jeho interiér, který na fotografiích může vypadat až příliš technokraticky či stroze, ale v reálném světě je praktický, kvalitně zpracovaný a útulný. Jasně, na první pohled si všimnete jen velkého tabletu, ale taková je doba a dobrou zprávou je, že tento infotainment funguje výborně. Je rychlý, logický a díky velikosti obrazovky se na ikonky skvěle trefíte.

ford-mustang-mach-e-2024-20 ford-mustang-mach-e-2024-24

Celkově se mi uvnitř auta krásně existuje. Zrovna tohle je velmi subjektivní disciplína, kterou je těžké popsat, ale zvolil bych k tomu jedno slovo: Domov. Dobře se mi tady sedí, interiér mě příjemně obklopuje, líbí se mi výhled na silnici přes dlouhou a zajímavě tvarovanou kapotu. Ergonomicky si na vše rychle zvyknete a po pár dnech víte, kam sahat. Vše je navíc intuitivní a vždy po ruce. Takový mobilní domov.

ford-mustang-mach-e-2024-14 ford-mustang-mach-e-2024-17

Chválím Ford za to, že se o Mustang Mach-E stará softwarově a na dálku posílá aktualizace. Během půl roku mi jich přišlo šest. Samy se přes noc nainstalovaly pomocí připojení k internetu a ráno jsem sedal do aktualizovaného auta. Není to jen o infotainmentu, vzduchem pomocí upgradu lze zlepšovat i výkony motoru, nabíjení nebo celkovou efektivitu pohonu. A jak jsem již řekl, Ford se snaží a na zákazníky, kteří za toto auto utratili své peníze, nezapomíná a jejich Mustang Mach-E stále zlepšuje.

ford-mustang-mach-e-2024-21 ford-mustang-mach-e-2024-18

S Fordem Mustang Mach-E jsem za tu dobu najezdil přes 7 000 kilometrů, aniž bych se cítil jakkoli omezen. A to i v zimě. Ano, dojezd se snížil asi o 20 procent, ale s velkou baterií, kterou vozidlo má, to stále stačí na přibližně 400 kilometrů, což je stále nadprůměrná hodnota. Během teplých jarních dnů pak nebyl problém najet 500 kilometrů normální jízdou, tak abych nikoho nezdržoval.

V praxi tak vozidlo nabíjím přibližně jednou týdně, většinou během nákupu před obchodem nebo během pracovní schůzky na ulici. Nepotřebuji na to žádný extra čas. Navíc vozidlo zvládá nabíjení výkonem kolem 130 kW i v zimě. Mezi výhody neoddiskutovatelně patří také velká baterie této verze.

img_20231120_150006img_20231120_150024

Mustang Mach-E jsem dobíjel na nově otevřené rychlonabíječce PRE Point s výkonem 75 kW u supermarketu Penny v Králově Dvoře. Tuto síť můžu doporučit zejména kvůli poměru cena/výkon. 

V případě testovaného Mustangu Mach-E RWD s prodlouženým dojezdem se bavíme o baterii s kapacitou 98,7 kWh, ovšem v čisté, reálně využitelné kapacitě už mluvíme o 91 kWh. To je na dnešní dobu poměrně nadstandardní energetický zásobník, díky němuž je vůz použitelný nejen do města či blízkého okolí, ale můžete s ním vyrazit i na dálkové trasy pouze s tím omezením, že je záhodno mít dopředu naplánované nabíjení. S větší baterkou se i zvýšil výkon této zadokolkové verze na 294 koní. Kroutící moment zůstal na hodnotě 430 Nm. Normovaný dojezd dle WLTP činí 600 kilometrů.

ford-mustang-mach-e-2024-29

Spotřeba se dle jízdního stylu držela mezi 20 a 24 kW/h. To není špatné, protože teploty už byly pod nulou a často jsem jezdil po dálnicích, které jsou pro elektromobily tím nejhorším možným prostředím. Nejlepších hodnot spotřeby vůz dosahuje ve městě, kde se dá jezdit za 16. Na okreskách pak lehce nad 18. RWD verze s prodlouženým dojezdem je tedy nejpoužitelnější z celé rodiny Mach-E.

Teď se pojďme zaměřit na to nejdůležitější. Jak vlastně Mustang Mach-E jezdí. Auto s tímhle znáčkem může uspět jen když si ho dokáže obhájit na silnici. Jde tedy jen o dojení slavné značky? První kilometry jsem samozřejmě trávil po městě. A tady jsem tušil, že bude skvělý. Snadno dostupný výkon, absolutní ticho a díky velkému rejdu manévrovatelnost o dvě třídy menšího auta. I se svými rozměry umí bez problémů fungovat jako městská nákupní taška. Naprosto ukázkově fungoval taky podvozek. Neozývaly se od něj žádné rány, perfektně filtroval nerovnosti – nenašel jsem jedinou věc, která by se dala kritizovat. Taky přitahoval spoustu pozornosti všude, kde jsem se objevil.

ford-mustang-mach-e-2024-8

Z města jsem si to zamířil na dálnici vstříc oblíbeným okreskám. Pohoda a klid na palubě jsou úžasné. Auto je skvěle odhlučněno, nabízí parádní směrovou stabilit, a všudypřítomný dostatek výkonu. Přepínám Mach-E do sportovního režimu – který se z nějakého důvodu jmenuje Untammed – vypínám stabilizaci i protiprokluz (není skvělé, že jsou auta, která nám to stále dovolí?!) a vyrážím. Akcelerace je parádní. Není tak drtivá, aby vám vyrazila dech, ale rozhodně jde o rychlé auto. Taky se mi líbí výkonová křivka. Auto na vás neplivne všechen výkon naráz, ale velice intenzivně graduje. Už v prvních zatáčkách mě překvapuje, jak hravě tenhle drobek působí. Po chvilce seznamování si dovolím trochu hrubší zacházení na výjezdu ze zatáčky a světe div se! Auto nemá ani nejmenší sklon k nedotáčivosti a namísto toho plynule přechází do přetáčivosti.

Všechno navíc probíhá čitelně a pomalu. Auto ke mně dostává dostatek informací, takže se s ním po chvilce sladím a užívám si krásně řiditelných powerslidů. To jsem v žádném případě nečekal. V zatáčce si tak můžete s autem hrát pomocí plynu a podle potřeby si ho stočit do oblouku. Podvozek zůstává i v tomto režimu dostatečně komfortní, skvěle dýchá s vozovkou a perfektně zvládá držet všechna kola v kontaktu s asfaltem i na rozbité silnici. Nedochází tak k žádné nervozitě a odskokům. Auto je neobyčejně stabilní a velice vstřícné k řidiči. Musím přiznat, že naladění podvozku je opravdu úžasné. Jízdním vlastnostem skvěle sekundují výborné brzdy.

ford-mustang-mach-e-2024-5

Řízení je potom velice přesné a tak akorát rychlé. Možná by nemuselo být tak přeposilované, ale překvapivě se mu daří dostávat k řidiči něco z dění pod koly. Ve finále je tak Mustang Mach-E až nečekaně zábavný. Když se vyblbnete, stačí zase změnit režim a z divočáka máte krotkého rodinného beránka. Fordu se podařilo neobyčejně dobře propojit dvě zcela odlišné osobnosti do jednoho auta.

ford-mustang-mach-e-2024-32

Z technického hlediska elektromobil jezdí lépe než vozidla se spalovacím motorem. Ve všem. Lépe zatáčí díky nízkému těžišti, lépe brzdí díky rekuperaci, je tichý a samozřejmě i rychleji akceleruje. Nepotřebuje převodovku a nemusíte čekat na zařazení rychlostního stupně. Z praktického hlediska oceníte, že nemusíte před jízdou auto ohřívat ani ochlazovat. Stačí prostě nastoupit a jet. Musím přiznat, že mě tento pohon zaujal a vidím v něm daleko lepší alternativu pro běžné denní ježdění. Samozřejmě, není to zatím pro každého, to uznávám. Uvidíme, jak se budou v budoucnosti měnit nevýhody týkající se dojezdu a nabíjení.

Dobrá zpráva, Ford tento model zlevnil a prodloužil záruku

Podle country manažera Libora Beneše se nyní základní cena tohoto vozu snižuje na 1 238 900 Kč. Plošná sleva na všechny verze činí 220 000 korun. Tuto informaci Ford zveřejnil na tiskové konferenci během prvního dne pražského veletrhu elektromobility e-Salon.

ford-mustang-mach-e-2024-34

Dodatečně mají zákazníci možnost využít osmiletou záruku, která pokrývá celý vůz, nikoli pouze elektrický pohonný systém, jak tomu bylo doposud. Ještě větší sleva ve výši 285 000 Kč platí pro Mustang Mach-E s prodlouženým dojezdem díky větší trakční baterii. Sleva se vztahuje i na sportovní verzi GT.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz